Kes telefon bimbit : Mengapa aktivis PPIM ditahan 24 jam?

Monday, December 28, 2015 Ana 0 Comments



Assalamualaikum & salam sejahtera...

Niat baik untuk membantu tapi ditahan polis dan disoal siasat?

Tak seronok baca cerita dalam suratkhabar semalam mengenai aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) yang ditahan polis untuk disoal siasat berikutan kes kejadian pergaduhan di Kompleks Kota Raya , pada 20 Disember lalu.

aktivis ppim ditahan 24 jam


Lagi tak seronok bila baca kenyataan Dipres Nasution yang pernah dibantu oleh aktivis PPIM yang ditahan itu setelah beliau dipaksa membeli telefon bimbit yang mencecah harga RM10,000 di kompleks itu.

Tegasnya, dia telah menggunakan saluran yang betul bagi menuntut semula wang yang ditipu sebelum bertindak menghubungi PPIM bagi menemaninya ke premis berkenaan kerana surat yang dikeluarkan TTPM tersebut perlu dihantar sendiri oleh pengguna kepada pihak yang menipu.- Utusan Malaysia

Betul ke apa yang saya baca ini? Dan betul ke macam ini prosedur nya setelah kita buat aduan di Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM)?

1. Pengguna buat aduan di TTPM
2. TTPM keluarkan surat berdasarkan aduan pengguna
3. TTPM serahkan surat kepada pengguna yang buat aduan
4. Pengguna perlu hantas sendiri surat aduan itu kepada peniaga yang didakwa telah menipunya itu?

Biar betul? Takkan pengguna kena hantar sendiri surat itu kepada peniaga itu? Tidak terfikirkah apa yang berkemungkinan akan berlaku kepada pengadu semasa serahkan surat aduannya ke tangan peniaga itu?

Dan bila aktivis PPIM membantu menemani pengadu untuk bertemu peniaga, aktivis itu pula ditahan untuk soal siasat?

Ok, saya dah pening.

Pada pandangan saya yang tak berapa bijak ini, nampak macam pengguna / pengadu / aktivis itu yang berada di pihak yang salah.

Siapa yang lebih arif, mungkin boleh betulkan pandangan saya ini.

“Mereka cuma membantu pengguna yang teraniaya. Jika mereka tidak bantu siapa lagi akan membantu kami yang ditipu.“Kami orang biasa sahaja. Kalau pergi sendiri minta semula wang yang ditipu dikembalikan sudah pasti permintaan kami tidak akan dilayan,” - Utusan Malaysia 

*penjelasan panjang lebar perlu rasanya untuk elak salah faham dan supaya di masa akan datang, pengguna yang jadi mangsa tidak takut untuk buat aduan dan aktivis PPIM tidak serik untuk membantu lagi...






0 comments: