Keputusan ujian darah saya...

Wednesday, March 02, 2016 Ana 0 Comments



Assalamualaikum & salam sejahtera....

Hari ini saya dapat result ujian darah yang saya buat Sabtu lepas. Doktor minta saya buat ujian darah sebab untuk kali ke-2 nya saya sakit lutut lagi. Sakit lutut kali ini lebih teruk daripada sakit bulan lepas.


Sakit lutut kali ini lagi kronik sampai tak dapat nak update blog selama beberapa hari minggu lepas. Apa kaitan sakit lutut dengan tak dapat nak update blog? Bukannya menaip guna lutut kan? Hehehe, sebab kronik sangat sakit lutut sampai tiada idea nak update blog. (Alasan!)

Disebabkan doktor suspect asid urik tinggi, doktor pun cadangkan saya buat ujian darah. Dan resultnya saya ambil hari ini.

Adakah kadar asid urik dalam darah saya tinggi?

Bacaan asid urik yang rendah tapi patutnya lebih rendah lagi.
Bacaan kolesterol yang sanngat bagus sampai doktor pun jealous!


Tak tinggi pun!

Masih dalam julat kadar yang normal. Tapi....

Tapi kata doktor, untuk umur saya sepatutnya kadar itu lebih rendah daripada yang tercatat dalam result itu, Jadi kiranya tinggi juga lah asid urik saya itu,  Julatnya antara 0.14 hingga 0.34. Result saya 0.22. Tapi bagi umur saya, doktor kata kadar yang lebih baik ialah antara 0.14 hingga 0.16. Kesimpulannya sakit lutut saya disebabkan kadar asid urik ini.

Baca juga: Sakit lutut yang teruk hari ini!

Selain bacaan asid urik,  result ujian darah itu juga menunjukkan bacaan kolesterol dan gula dalam darah, Doktor kata bacaan kolesterol saya sangat bagus! Sampai doktor pun jealous sebab katanya dia pun ambil ubat untuk kawal kolesterol sebab bacaan kolesterol nya tinggi. Bukan sebab doktor tak jaga makan, tapi dah memang keturunan katanya.

Untuk bacaan gula dalam darah pula, julat yang bagus adalah antara 3,9 hingga 6.0 (kalau kita berpuasa sebelum buat ujian darah dan kurang daripada 8 kalau kita tak berpuasa). Bacaan gula dalam darah saya ialah 3.7. Terkurang lah pula daripada bacaan minimum 3,9.  Yang ini tak bagus sebab doktor kata kalau kurang sangat gula dalam darah boleh sebabkan mudah pitam.

Terkurang pula gula dalam darah, Ok lepas ini boleh minum
air manis banyak-banyak!

Harapan saya sakit lutut ini akan sembuh sepenuhnya dan tak berulang lagi bulan depan, Tak sanggup nak menanggungnya setiap bulan.

Tapi kan, mungkin juga sakit lutut ini bukan disebabkan bacaan asid urik tinggi, Entah-entah sebab berat badan dah bertambah!

:P






0 comments: