Alat elektrik yang mana 'kuat makan' elektrik?

Tuesday, April 19, 2016 Ana 2 Comments




Assalamualaikum & salam sejahtera....

Sambil kita sama-sama bertabah membayar bil elektrik yang naik tinggi mencanak sejak fenomena El Nino ini, jom kita sama-sama lihat jika ada langkah-langkah penjimatan yang boleh kita lakukan.

apa alat elektrik yang kuat makan elektrik

Apa alat elektrik yang paling banyak guna elektrik? Jika ditanyakan pada en google, ada yang kata aircond, ada yang kata water heater dan ada yang kata peti sejuk. Ada juga yang bagi tips kata lihat pada kadar Watt (W) yang dinyatakan untuk sesuatu alat elektrik, jika beribu-ribu Watt, maka memang kuat lah 'makan elektrik'. Jika ikutkan pengalaman sendiri, saya ada sebuah rumah yang mana satu-satunya alat elektrik yang terpasang di dalam rumah tersebut ialah peti sejuk. Alat-alat elektrik yang lain memang tidak digunakan @ jarang digunakan sebab saya pun memang jarang ke rumah tersebut. Dan sepanjang tempoh tersebut, bil elektrik untuk rumah itu ialah RM0, iaitu kosong, tak payah bayar bil elektrik!

Baru 2 bulan yang lepas saja saya telah membuat pemasangan automatik untuk 2 lampu di laman rumah. Lampu menggunakan sensor di mana lampu akan terpasang apabila keadaan sekitarnya didapati gelap. Dan untuk bulan lepas, bil elektrik saya telah ada amaunnya, RM22.35. Jadi, saya anggarkan untuk lampu terpasang dalam tempoh katakan dari pukul 7 malam hingga 7 pagi iaitu 12 jam, selama sebulan, bil elektrik yang dikenakan ialah RM22.35. Jadi, adakah ini bermakna lampu mentol itu lebih 'makan elektrik' berbanding dengan peti sejuk?


Baca juga:
Jimat elektrik dengan hanya mencabut plug soket?
5 cara jimat guna aircond di musim panas
Jimat elektrik dengan 7 langkah tdrastik!
Bil elektrik tinggi sebab MCB?

Pada sebulan yang lepas, rumah saya itu didiami oleh saudara yang tumpang menginap selama sebulan. Dalam tempoh sebulan itu, pastinya tv akan dipasang, dapur elektrik dan cerek elektrik akan digunakan, dan tentu sekali aircond akan digunakan. Dan bil elektrik untuk bulan tersebut ialah RM75. Adakah ini bermakna penggunaan elektrik untuk tv + dapur elektrik + cerek elektrik + aircond selama sebulan bersamaan RM50 lebih sahaja,  setelah ditolak anggaran penggunaan RM22 untuk lampu elektrik selama sebulan?

Jadi, alat elektrik yang mana kah kuat 'makan elektrik' sebenarnya?

Jawapan yang paling best sekali setelah di google ialah: Tak kira alat elektrik mana yang 'kuat makan elektrik', pokok pangkal nya ialah cara kita berjimat dalam menggunakan alat elektrik tersebut.

Kalau guna aircond dari malam hingga ke subuh dengan suhu di set ke 16 darjah Celsius, dan ditambah pula dengan pintu bilik atau tingkap yang terbuka, tak perlu nak terkejut bila terima bil elektrik yang melambung tinggi.

Kalau guna seterika untuk menggosok baju, antara tips nya ialah gosok kesemua baju yang hendak digosok sekali gus, bukannya gosok satu baju dan tutup suis seterika, kemudian on kan semula untuk menggosok baju yang lain. Ini kerana bila telah di off, seterika perlu 'bekerja keras' untuk jadi panas semula!

Water heater? Ada ke orang yang guna water heater di musim cuaca panas terik ini? Water heater secara logiknya antara barang yang kuat makan elektrik, Air yang sejuk mengalir dari tangki, keluar saja melalui water heater terus jadi panas. Bayangkan betapa 'kuat nya elektrik' yang diperlukan untuk panaskan air dalam tempoh yang sesekejap itu kan.


Jadi, apa-apa pun semuanya berbalik pada cara kita menjimatkan penggunaan elektrik dengan bijak. Di mana ada penjimatan di situ ada penurunan bil elektrik!




2 comments:

  1. hehehe.. suka jawapan cik google tu.. ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan...pokok pangkalnya kita lah yg kena guna elektrik dgn bijak!
      :)

      Delete