Cabaran jahit lencana sekolah!

Saturday, December 26, 2015 Ana 0 Comments



Cabaran jahit lencana sekolah!


Assalamualaikum & salam sejahtera...

Cuti sekolah berbaki 10 hari saja lagi. Adik-adik dah ready ke nak kembali ke sekolah?

Golongan ibu mesti antara yang paling sibuk nak pastikan semua kelengkapan sekolah dah siap kan. Bukan semua kelengkapan perlu dibeli baru, kalau yang lama masih elok lagi apa salah nya terus digunakan.

Yang paling mencabar sikit untuk kaum ibu sudah semestinya bab nak jahit lencana sekolah kat baju sekolah yang baru kan? Kalau nak senang, hantar kan saja ke kedai jahit, tapi siap lah membayar harganya. Kalau seorang anak ada 4 helai baju sekolah yang baru unutk dijahit kan lencana nya, dan upah jahit lencana sekolah katakan RM2, maka untuk seorang anak dah RM8. Kalau ada 4 orang anak, melayanglah RM32 hanya untuk jahit lencana sekolah!

Tapi memang bukan senang nak jahit lencana sekolah pada baju sekolah anak-anak ini. Tempat nak jahit lencana ialah atas poket baju. Jadi kalau jahit guna tangan kena susah payah sikit jahit lencana sambil mengelak daripada terjahit sekali bahagian belakang poket baju itu. Kalau terjahit sekali, memang tak boleh nak seluk poket baju kan.

Jadi, selain daripada jahit sendiri dan stress bila tersilap jahit, atau hantar ke kedai untuk dijahit, ada satu lagi cara yang boleh dicuba oleh kaum ibu. Cara ini banyak dikongsikan di FB dan blog, iaitu lekatkan lencana di baju sekolah gunakan gam UHU.

lekat lencana sekolah guna gam uhu


Cara-caranya seperti berikut:

1. Alaskan kertas keras @ cardboard @ kain lain pada bawah baju atau tudung (untuk elak melekat dengan bahagian belakang poket @ tudung)
2. Letakkan gam UHU pada lencana yang hendak dilekatkan pada poket baju atau tudung.
3. Lekatkan / gam / tampalkan lencana tersebut pada poket baju atau tudung.
4. Seterika bahagian atas dan bawah lencana.
5, Siap!

Saya tak pernah cuba, dan saya ada sedikit 'kerisauan' kalau-kalau gam UHU itu terkena @ ter'mengalir' ke bahagian lain baju semasa menyeterika tu. Kalau saya lah kan, kalau saya lah, saya akan guna cara konvensional , iaitu jahit kan saja lencana sekolah itu!

Tapi kalau ikutkan , ramai yang kongsikan cara ini yang katanya memang berkesan. Belum cuba , belum tahu kan (saya saja yang tak berani nak cuba!)

Selamat mencuba ya!

Pening kepala tak ada idea untuk bekal anak ke sekolah?
Klik di sini dan dapatkan buku 'Idea Bekal Ke Sekolah Menu Ala Barat' oleh Chef Azian yang terkenal dengan idea menu bento yang sedap dalam rancangan 'Nasi Lemak Kopi O' di tv9. Dengan 44 resepi ala barat yang menarik, pasti anda tak pening kepala lagi sediakan bekal setiap pagi!








0 comments: