Jangan salah sangka maksud KimK ya!

Thursday, December 03, 2015 Ana 0 Comments



Assalamualaikum & salam sejahtera...

Hanya kerana mata short form....

Ok, hari ini kita belajar satu banyak perkara:

1. Bahaya guna short form atau kata ringkas. Sebab apa bahaya? Sebab bukan semua orang faham short form yang kita gunakan. Bahaya teramat sangat bila orang salah faham short form yang kita gunakan.

Setakat kata ringkas seperti yang kita selalu guna dalam sms macam tny, syg, nmpk, mtg, jmp, ptg, lmbt, sll mungkin semua orang boleh faham kan.

Tapi kalau guna short form Kim Kardashian jadi KimK ?

Boleh mengancam ketenteraman awam jiwa (untuk sesetengah orang!)



2. Satu lagi perkara yang penting. Teramat penting sebenarnya.

Kalau tak pasti tentang sesuatu perkara, boleh tak kita tanya dulu?? Dah jelas-sejelasnya perkara yang kita tak faham tu, baru lah suka hati fikir nak buat apa, contoh nak mengamuk ke, nak marah ke, dll (faham kan short form ni?) lagi.


3.  Ok, perkara yang ke-3 ni sebenarnya perkara yang lebih penting daripada perkara no 2 tadi.
Sometimes when I'm angry I have the right to be angry, but that does not give me the right to be cruel - Author Unknown
Marah pada perkara yang betul, boleh lagi diterima. Marah sebab tersalah faham benda yang tak betul, susah sikit nak terima.

Marah sebab tersalah faham benda yang tak betul, lepas tu tak minta maaf pada orang yang kita dah marah tu dan kita buat ayat panjang lebar nak kata yang kita tak salah bila kita tersalah marah orang tu, yang ini memanggggggg tak boleh diterima, ok!

salah faham maksud kimk


Ok, tak nak tulis panjang lebar. nanti saya pula terjebak dengan sindrom marah yang tak bertempat ni tersalah marah orang ni  ! :P





0 comments: