Bil elektrik tinggi sebab MCB?

Monday, April 01, 2019 Ana 2 Comments



Bil elektrik tinggi sebab MCB?


Assalamualaikum & salam sejahtera...

Semasa mengemas almari petang semalam, saya ada terjumpa alat yang biasa kita nampak pada kotak DB elektrik di rumah kita. DB atau distribution box atau dipanggil juga kotak agihan. Kotak agihan elektrik ini fungsinya mengagihkan bekalan elektrik utama kepada litar-litar yang lebih kecil mengikut penggunaan.

miniature circuit breaker (MCB)



Apabila di google baru saya tahu nama alat tersebut ialah Miniature Circuit Breaker (MCB). Alat ini pula disambung kepada pendawaian soket plug dan pendawaian lampu atau kipas. Fungsinya adalah untuk memutuskan bekalan elektrik jika arus elektrik yang tinggi melebihi kapasiti MCB. Semua info yang sangat berguna ini saya dapat daripada blog Zon 152

Kira-kira hujung tahun 2017 hinggalah pertengahan tahun 2018, bil elektrik di rumah saya melambung dengan sangat-sangat tinggi. Setiap bulan mencapai hingga RM800 lebih. Puas lah buat macam-macam cara yang dicadangkan untuk jimat elektrik, tapi bil elektrik masih juga tinggi. Cabut  plug alat elektrik daripada soket apabila tak digunakan, jimat guna aircond dan jarang tonton tv, kurangkan guna pemanas air dan macam-macam lagi lah yang diusahakan untuk jimat elektrik.  Selain risaukan bil elektrik yang tinggi, kami sekeluarga risaukan juga jika bacaan meter elektrik yang tinggi itu berkemungkinan disebabkan ada arus elektrik yang bocor di mana-mana. Tapi kan kalau ada arus bocor mesti dah berlaku kerosakan pada alat-alat elektrik, betul tak? Selain itu takut juga kalau-kalau ada bebanan elektrik di mana-mana point yang kami tak sedari dan boleh sebabkan litar pintas.

Setelah lama pening kepala memikirkannya, akhirnya kami pun panggil wireman untuk periksa punca bacaan meter elektrik di rumah kami sangat tinggi sekali. Lama juga diperiksanya kotak DB itu, cuba off dan on alat-alat elektrik, aircond di tingkat atas dan bawah, tapi tak jumpa juga puncanya. Kata wireman tersebut, tak ada yang abnormal dalam bacaan arus elektrik yang diperiksanya. Semuanya ok.

Hinggalah apabila wireman tersebut dah nak balik, beliau perasan yang salah satu MCB pada kotak DB tersebut sudah loose atau longgar. Lalu wireman yang baik hati itu pun menukar MCB yang longgar itu dengan yang baru tanpa dikenakan bayaran. Apabila ditanya samada itu boleh menyebabkan bacaan meter elektrik menjadi tinggi, kata beliau tak mungkin itu puncanya. MCB itu setakat longgar saja, bukannya rosak. Pesanan akhir wireman  itu sebelum beredar ialah jimat-jimatlah guna elektrik 😅

Kecewa juga rasanya apabila tak jumpa 'dalang' yang sebabkan bil elektrik tinggi. Takkan nak kena buat wiring semula satu rumah kot?


Baca juga:
Jimat elektrik dengan hanya mencabut plug soket?
5 cara jimat guna aircond di musim panas
Jimat elektrik dengan 7 langkah drastik!


Pada bulan seterusnya, rasa macam nak melompat tinggi-tinggi apabila dapat bil elektrik. Macam tak percaya bila tengok bil elektrik dah turun sehingga RM300! Masih tinggi, tapi dah banyaaaaaaaaak sangat kurangnya berbanding RM800 lebih yang kami bayar selama ini

Jadi, memang MCB yang longgar itulah yang sebabkan bacaan meter elektrik menjadi tinggi, agaknya?

Kalau anda pun ada masalah macam saya, pening kepala nak bayar bil elektrik yang tinggi dan tak tahu apa punca bil elektrik tinggi melambung, mungkin anda pun boleh cuba dapatkan khidmat wireman untuk periksa kalau-kalau ada masalah dengan MCB kotak DB rumah anda.

Selamat mencuba!

☺☺☺

2 comments:

  1. Tuan boleh share nombor wireman? Saya menghadapi masalah yang sama..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih singgah blog saya. Tapi minta maaf ya saya dah tak ingat no wireman sbb dah 4 tahun lepas. Mungkin boleh hubungi mana-mana wireman, rasanya boleh mrmbantu.

      Delete