Antara i, iols, u dan uols....

Tuesday, March 21, 2017 Ana 0 Comments




Antara i, iols, you dan uols....


Assalamualaikum & salam sejahtera.....

"Morng uols! Uols watpe hr ni? Iols otw g shoppng, jgn jeles taw muahhaha! Jgn lp like stts kita okeh. Syg uols, muah cked!"

"Ko nk p mn? Ak nk ikt!"


Pening tak baca kalau ada orang tulis macam ni di status FB nya? Atau pun bila terima sms yang susah nak faham maksudnya?

Tak pening? Oh mungkin faktor umur agaknya, saya pening bila baca tulisan macam ini!

Ada orang kata tulis gaya macam ini tak ada apa nak dihairankan, memang gaya tulisan budak-budak muda zaman sekarang. Alasan tulis macam ini sebab nak jimat masa dan malas nak tulis panjang-panjang atau tulis dengan perkataan penuh. Maklumlah zaman ini kan zaman semuanya nak cepat dan ekspres hingga kan tulisan pun jadi 'mangsa' keadaan. Tapi kan, kalau betul tulis ringkas macam itu sebab nak jimatkan masa, kenapa boleh pula perkataan 'I' itu boleh jadi 'Iols', daripada satu huruf menjadi 4 huruf? Rajin pula di situ!

Gaya penulisan sebegini juga dikatakan lebih moden dan menampakkan sifat ceria dan up-to-date si penulis dengan trend semasa. Dan tak salah juga jika dikatakan sesetengah individu menganggap gaya penulisan begini lebih digemari dan mudah untuk tarik perhatian pembaca (atau like).

Bahasa sms

Sebenarnya saya juga ketika awal-awal dulu menulis blog ada juga dalam entry yang saya gunakan perkataan-perkataan yang diringkaskan. dan ada juga yang ejaannya tak guna ejaan yang betul. Masih ada lagi entry-entry tersebut di blog ini dan saya biarkan sebagai kenangan ketika mula belajar menulis blog. Mujur juga pada waktu itu masih belum ada penggunaan 'iols' dan 'uols', jika tidak mungkin saya juga akan gunakan perkataan macam itu dalam blog ini agaknya.

Saya mula terinspirasi menulis dengan gunakan perkataan yang dieja dengan penuh dan betul selepas mula mengikuti / follow Tuan Khairul Hakimin Muhammad di FB (jom follow FB beliau!). Saya mula ikuti beliau selepas pertama kali baca post beliau yang menarik mengenai rancangan 'Terlajak Puteh Nampak' yang dihoskan oleh Aznil Hj Nawawi. Gaya beliau menulis dan mengulas mengenai rancangan itu sangat tersusun, jelas dan menarik sehingga rasa tak sabar nak baca setiap patah perkataan yang ditulisnya.

Bukan setakat gaya penulisan beliau malah isi cerita yang disampaikan juga berjaya buat saya ingin terus baca sehingga ke penghujung cerita.  Dan dari situ saya nampak yang beliau bukan saja gunakan ayat yang tersusun tetapi juga turut gunakan ejaan yang penuh dan betul. Tak ada sebarang perkataan yang dipendekkan hingga hampir tak faham apa yang ditulis (atau hingga boleh timbulkan salah faham pula) dan tak ada juga bahasa slanga seperti kipidap, dongibab yang digunakan.

Dengan gaya penulisan beliau yang sebegitu masih ramai pengguna media sosial yang tertarik untuk membaca, like, share dan komen post beliau malah bilangan pengikutnya di FB semakin bertambah dari hari ke hari. Jadi, terbukti yang content adalah perkara utama dalam penulisan (sekali pun cuma menulis status di FB) dan ia di'indah' kan lagi dengan penggunaan bahasa dan ejaan yang betul.

Bahasa pelik di facebook

Err, entry saya ini bukanlah bertujuan mengecam dan mengatakan mereka yang gemar menulis dengan gaya 'moden' itu semuanya salah. Cuma dibimbangi ada sedikit 'penganiayaan' berlaku di situ terhadap bahasa yang digunakan (sama ada Bahasa Melayu atau Bahasa Inggeris) dan dibimbangi akan terbawa-bawa gaya tersebut dalam penulisan di sekolah mahu pun di medium formal yang lain. Atau pun tersasul hantar sms dengan gaya bahasa begini kepada mak atau ayah. Pening kepala mereka nak menjawabnya!

Bagi anda yang inginkan panduan menulis dengan gaya yang mampu membawa sama emosi penonton dalam penulisan tersebut, buku 'Rahsia Penulisan Berpengaruh' (saya dah baca buku ini!) dan buku 'Rahsia Bapa Viral Kebangsaan' tulisan Tuan Khairul wajib ada dalam senarai bacaan.
 👍👍👍

"Iols dh mgntk uols, iols tdo dlu!"

Susah tak nak faham bila saya tulis macam ayat yang di atas ini?

😁😁😁




0 comments: