Sakit lutut yang teruk hari ini!

Tuesday, January 19, 2016 Ana 0 Comments



Assalamualaikum & salam sejahtera....

Bangun tidur pagi tadi dengan rasa sakit lutut yang teruk (macam orang tua sangat rasanya!)

Dari petang semalam lagi dah terasa sakit lutut. Tapi pagi tadi bertambah teruk. Teruk pun saya masih boleh berjalan dengan elok. Saya buat tak tahu saja, tak nak layankan sangat.

Saya buat kerja rumah macam biasa. Siap drive pergi ke Aeon beli barang sikit.

Di Aeon lah baru saya rasa sakit lutut itu macam lagi teruk. Saya masih lagi teruskan drive pula ke sekolah St John di Jalan Bukit Nanas,  menjemput anak saudara saya balik sekolah. Dalam hati itu cuak juga, sampai ke tidak sekolah ini. Kalau tengah jalan dibuatnya sakit lutut bertambah teruk sampai kaki tak boleh tekan brek macam mana?

Alhamdulilah, selamat sampai ke sekolah dan selamat pulang ke rumah. Tapi.....

Bila sampai di rumah, bila nak turun dari kereta...

Sakitnyaaaaaa lutut....dan dah merebak pula rasa sakitnya sampai ke kaki!

Nak duduk tahiyat masa solat memang sangat sakit. Solat sambil duduk nampaknya saya hari ini.

Petang tadi saya pun ke klinik untuk check punca sakit lutut dan kaki. Drive seorang ke klinik dan dapat pula parking agak jauh dari klinik, memang terdengkut-dengkut lah berjalan menahan sakit!


sakit lutut dan kaki
Berjaya sampai ke klinik walaupun jalan terdengkut-dengkut...


Doktor kata punca sakit lutut ini mungkin sebab buat kerja berat dan selalu turun naik tangga. Doktor berikan ubat tahan sakit Diclofenac. Kata doktor, kalau tak baik juga sakitnya dan jadi lagi sakit lutut lepas ini, mungkin kena check darah

ubat tahan sakit
Ubat tahan sakit..


Check darah?

Doktor kata untuk check takut kandungan asid urik tinggi.

Balik dari klinik itu saya buat teori sendiri.

Asid urik tinggi selalunya berpunca dari makanan laut dan kekacang serta makan organ dalaman haiwan.

Saya memang tak makan pun benda-benda ini.

Tapi doktor pernah cakap, kalau kita tak makan benda-benda yang tinggi asid urik tapi kandungan asid urik masih tinggi dalam badan kita, ini mungkin disebabkan kegagalan buah pinggang kita untuk proses dan singkirkan asid urik yang terlebih itu.

Terus saya panik, buah pinggang saya tak berfungsi dengan normal dah ke?

Mungkin belum sampai tahap itu.

Tapi yang pasti saya memang tak berlaku adil kepada buah pinggang saya. Sebabnya, saya tersangatlah kurang minum air!

Dan kurang minum air adalah salah satu penyebab sakit buah pinggang.

Sekarang saya dah tambah satu lagi azam dalam list azam tahun baru saya: Minum banyak air kosong.

Doakan saya berjaya.


Baca juga : Keputusan ujian darah saya...


0 comments: