Idea bisnes tahun baru 2016

Thursday, January 07, 2016 Ana 0 Comments




Assalamualaikum & salam sejahtera....

11Antara azam tahun baru 2016 bagi sesetengah orang ialah memulakan bisnes sendiri. Di zaman kebanyakan barang naik harga ini, kita pun disarankan buat #2kerja untuk menampung kos hidup yang semakin tinggi. Tapi nak buat bisnes apa ya di tahun 2016 ini? Jom kongsi-kongsi antara idea bisnes yang boleh kita intai-intai di tahun 2016 ini:

1. Bisnes van/bas sekolah
- Kalau nak mulakan bisnes van atau bas sekolah ini, mungkin boleh mula berjinak-jinak dulu bawa anak-anak jiran di kawasan perumahan kita. Secara puratanya, katakan tambang bas sekolah untuk seorang budak dalam RM150 sebulan. Tolak duit minyak dalam RM60  untuk sebulan, maknanya kita dah ada pendapatan tambahan RM90 untuk bulan itu. Itu kalau seorang budak, kalau ada 4 orang budak sekolah? Dah ada RM360 kan?


2. Bisnes dropship
- Bisnes ini memang tak perlu diperkenalkan lagi. Memang dah terkenal dan dah ramai yang berjaya dengan bisnes dropship ini. Pilih saja produk apa yang kita minat, daripada tudung, baju, jubah, produk kecantikan, produk pelangsingan, aksesori gajet dan macam-macam lagi. Yang penting kena pastikan pemilik dropship itu ialah orang yang boleh dipercayai dan memang telah established. Kalau tidak, kita juga yang pening kepala nak berurusan dengan pelanggan nanti bila barang yang dipesan tak sampai-sampai ke tangan pelanggan.


3. Bisnes aiskrim
- Sekarang ini nak kata musim hujan pun tak juga sebab waktu tengahari sangat panas membahang cuacanya. Time panas-panas ini memang sedap makan aiskrim kan. Macam-macam jenis aiskrim, daripada semudah-mudah dan semurah-murah aiskrim untuk dibuat, macam aiskrim malaysia, hinggalah aiskrim yang terkenal macam aiskrim pops malaya dan sang kaya, memang ramai yang dah berjaya dengan bisnes aiskrim ini. Samada secara kecil-kecilan mahupun besar-besaran, kalau berminat mencuba bisnes aiskrim di tahun baru ini, sangat bagus untuk dapatkan panduan dan tips dalam buku panduan bisnes aiskrim ini.

Jom bisnes!

0 comments: