Puas hati dengan episod akhir LIAR?

Thursday, June 15, 2023 Ana 0 Comments

PUAS HATI DENGAN EPISOD AKHIR LIAR?

Assalamualaikum & salam sejahtera...

LIAR.

Two sides. One truth.

Tiz Zaqyah. Tony Eusoff. Nadiya Nisaa. Jalaluddin Hassan. Wan Raja. Eezaty Abdullah. Farah Ahmad. NasT. Aniq Suhair. Naz Rahman. Nazrief Nazri. Atilia Haron. Haridhass Selvaraju.

Best giler cerita ni. Dengan barisan pelakon yang hebat (semua pelakon yang terlibat, bukan setakat nama-nama di atas), jalan cerita yang menarik dan mendebarkan, plot twist yang buat suspen dan semualah pasal cerita ni. Semuanya best, 10 Bintang!

LIAR Malaysia ialah adaptasi antarabangsa daripada calon siri thriller terbaik di BAFTA Awards dan British Screnwriters' Award. Beberapa negara lain turut membuat versi remake drama iaitu antaranya Sepanyol, Jerman, Perancis, Itali dan Turki.

Pemilihan Tiz Zaqyah sebagai watak utama memegang watak Latifah @ Lara Sulaiman memang sangat tepat (seperti mana tepatnya pemilihan Syafiq Kyle sebagai Iman Dalam One Cent Thief). Melihat Tiz dalam 'LIAR' buatkan saya turut sama tak keruan. Sakit hati bila tahu dirinya dir*g*l oleh Dr Aiman, naik gila bila siasatan polis tak memihak pada dirinya, lega bila dapat buktikan Dr Aiman bersalah tapi kemudiannya naik gila balik bila dirinya pula jadi suspek utama pembunuhan Re Aiman. Wah, memang roller coaster watak Lara ni! Tiz berjaya bawa penonton (saya lah tu!) sama-sama merasakan emosi watak yang dimainkannya. Hebat!

Liar Malaysia
Sumber : FB Astro Shaw

Tony Eusoff sebagai Dr Aiman memang menyakitkan hati betul. Saya  pada mulanya memang tertipu dengan Dr Aiman ni.

"Tiz tu mak, dia ada depression, ada makan ubat. Ubat tu agaknya buat dia macam khayal-khayal, dia pergi tuduh Dr Aiman tu r*g*l dia pula!"

Sampai macam tu sekali saya 'pertahankan' Dr Aiman di awal-awal episod. Beria-ia saya cakap kat mak saya takkan lah Dr Aiman tu macam ni, takkan lah Dr Aiman ni macam tu. Berjaya Tony Eusoff ni memanipulasikan 😅 pemikiran saya.

Atilia Haron sebagai Inspektor Rita pun annoying juga. Macam 100% di kepalanya dah cop dan pasti yang Lara pembunuh Dr Aiman. Pantas, agresif dan macam butir peluru kata-kata keluar dari mulut Inspektor ni bila bercakap. Tapi, akhirnya....

'LIAR' bertambah intense setelah Dr Aiman mati. Lebih banyak tanda tanya, persoalan, syak dan suspek antara semua watak yang terlibat. Siapa yang letak kunci kereta Dr Aiman dalam lokar Lara? Siapa yang tamper GPS kereta Lara? Siapa yang ugut Detektif Jeya, betul ke dia yang sabotaj kereta Lara?  Macam mana pisau Dr Aiman boleh ada di tangan ayah Lara? Apa jadi dengan Firdaus?

Yang paling penting dan semua peminat drama 'LIAR' nak tahu ialah Siapa Pembunuh Dr Aiman?

Masing-masing ada motif untuk bunuh Dr Aiman.

Jadi, anda puas hati tak dengan episod akhir 'LIAR'?

Plot twist terpaling twist kan?

Saya puas hati dan separuh tak puas hati 😅. Selalunya kalau tengok drama yang ada kes bunuh, kita mesti nak pembunuh ditangkap kan. Tapi lain pula perasaannya dengan drama 'LIAR' ni. Lega bila orang yang kena tangkap ialah orang yang tak bersalah membunuh. Eh!

Tapi bila fikir-fikir kan, mungkin kita juga akan buat benda yang sama dengan si pembunuh kan? Tersepit dengan keadaan. Terpaksa. Trauma dengan apa yang dah dilalui. Tak ada pilihan. 

One Cent Thief ✅

Project High Council ✅

LIAR ✅

'LIAR' memang best!


0 comments: