Assalamualaikum...Potret...Hanya Namamu...

Wednesday, January 27, 2016 Ana 0 Comments



Assalamualaikum & salam sejahtera...

Jujur saya katakan saya jadi terfikir sejenak bila membaca laporan akhbar mengenai maksud di sebalik lagu Potret dendangan Akim & The Majistret.

Rasanya ramai (termasuk saya) menganggap lagu itu menceritakan mengenai seseorang yang telah putus cinta dan telah kehilangan kekasihnya kan?

Kata penulis lirik, saudara Afham Zulhusmi, atau nama pena nya Kamar Empayar, lirik lagu Potret yang ditulisnya itu menceritakan kisahnya yang kehilangan guru yang dihormati dan dikasihinya sewaktu menuntut di sekolah agama. Kehilangan guru yang dipandang tinggi itu amat dirasai sehingga kekal dalam kenangannya. Pengalaman dari kisah benarnya itu menjadikan beliau hanya memerlukan masa 5 minit untuk menghasilkan lirik lagu Potret ini.

Orang yang berjiwa seni saja dapat hasilkan lirik yang begitu indah mengenai kerinduan seorang anak murid terhadap gurunya....

kamar empayar penulis lirik lagi potret
Sumber : Utusan Malaysia

Lagu Assalamualaikum dendangan Faizal Tahir memang tidak dapat dinafikan mempunyai nilai kemanusiaan dan universal, membuka mata untuk melihat peranan kekuatan lagu dalam menyatukan manusia sejagat. Siapa yang tidak tersentuh dengan bait-bait lirik lagu Assalamualaikum yang bagaikan satu penceritaan kepada video penderitaan rakyat Syria yang ditayangkan ketika persembahan Faizal Tahir itu. Siapa yang tak tersentuh hati itu memang betul lah keras hati orangnya. Assalamualaikum Dunia, Selamat Sejahtera ke atas Dunia....

Hanya Namamu dendangan Caliph Buskers mempunyai makna yang sangat mendalam, mampu mencelikkan hati yang tercari-cari erti kehidupan ini.

Setiap masa tak pernah ku lupa
Sinar yang Kau beri dalam hidup ini
Bila tibanya nyawaku di dunia
Kau panggil kembali dengan nafas akhir
Hanyalah namaMu ku puji ku sanjung

Di akhir perjalanan ini
Yang mencari petunjukMu
Ku doa agar kehadiran disambut

Semoga namaku terdiri
Di antara yang terpilih
Menjadi tetamu di tamanMu nanti

Yang pastinya, lagu yang menjadi juara, naib juara dan tempat ketiga AJL sememangnya lagu-lagu yang bukan sahaja indah susunan bahasanya, tetapi juga mempunyai makna yang lebih indah di sebalik lagu itu sendiri. Memang layak untuk menang!


  Lazada Malaysia

0 comments: