Nombor akaun pengguna di bil elektrik telah ditukar.....tanpa makluman....

Friday, July 29, 2016 Ana 7 Comments



Assalamualaikum & salam sejahtera....


Malam semalam saya login Maybank2u untuk bayar bil elektrik TNB.  Macam biasa saya akan semak betul-betul nombor akaun yang tertera di bil elektrik itu untuk pastikan yang saya pilih akaun TNB yang betul dalam senarai 'payee' yang telah saya daftarkan di di Maybank2u saya. Maklumlah, saya ada 2 bil elektrik yang perlu dibayar untuk 2 buah rumah.

nombor akaun di bil elektrik telah ditukar
Nombor akaun baru di bil elektrik TNB

nombor akaun di bil elektrik telah ditukar
Nombor akaun lama di bil elektrik TNB

Bila semak, tengok-tengok nombor akaun pengguna di bil TNB itu berbeza dengan yang tertera di Maybank2u. Eh, dah tukar pula ke nombor akaun TNB ini? Nombor akaun sebelum ini bermula dengan '012' dan ada 14 angka kesemuanya, sekarang dah tukar kepada bermula dengan '220' dengan 12 angka kesemuanya. Banyak kali juga lah saya semak bil itu, mencari-cari kalau-kalau ada disertakan sekali nombor akaun pengguna yang lama atau kalau-kalau ada pemberitahuan mengenai nombor akaun telah ditukar kepada nombor yang baru. Tapi tak jumpa apa-apa maklumat pun. Jadi saya pun tangguhkan dulu bayar bil elektrik di Maybank2u dan cadang untuk telefon TNB esoknya, Kalau teruskan juga bayar nanti bimbang bayaran termasuk salah akaun pula, dah satu hal nak minta refund dengan pihak bank.

Baca juga :
Kenapa saya tak dapat bil elektrik untuk bulan September?
Alat elektrik mana yang kuat makan elektrik?
Jimat elektrik dengan hanya mencabut plug soket?
5 cara jimat guna aircond di musim panas


Pagi tadi saya telefon TNB untuk dapatkan kepastian. Setelah 'dihiburkan' dengan suara rakaman yang berulang-ulang kali memberitahu 'semua pegawai kami sedang sibuk, sila tunggu sebentar' (lebih kurang macam itu lah ayatnya) dan menunggu hampir 10 minit, akhirnya dapat juga saya bercakap dengan staff TNB yang bertugas.

TNB : Ya Cik ada apa yang boleh saya bantu?

Saya : Saya nak tanya pasal nombor akaun di bil elekrik untuk bulan Julai. Saya tengok nombor akaun di bil elektrik saya ni dah lain.

TNB : Ya Cik, memang TNB ada buat penukaran kepada nombor akaun yang baru yang bermula dengan no '22' dan ada 12 digit.

Saya : Oh, ye ke. Ada apa-apa notis yang bagitahu pasal penukaran nombor akaun ni tak?

TNB : Oh, tak ada Cik. Kami hanya hantar bil kepada pengguna.

Saya : Tak ada notis? Habis tu kalau saya bayar bil di Maybank2u dan saya bayar kepada nombor akaun TNB yang lama macam mana?

TNB : Tak ada masalah Cik. Nombor akaun yang lama masih boleh digunakan untuk 3 bulan lagi Cik.

Saya : Makna nya lepas 3 bulan nanti TNB baru akan beri notis untuk maklumkan mengenai nombor akaun yang dah bertukar ni?

TNB : Yang itu tak pasti Cik, Kena periksa dengan stesen (samada saya yang salah dengar atau memang betul disebut stesen , saya tak pasti pula stesen apa yang dimaksudkan)

Saya : Macam mana kalau pengguna tu bayar bil elektrik setiap bulan guna auto billing? Nanti tak ada masalah ke sebab nombor akaun dah lain.

TNB : Buat masa ini TNB masih terima nombor akaun yang lama Cik.

Saya : Jadi saya kena tukar lah nombor akaun TNB di Maybank2u saya kepada nombor akaun yang baru kan?

TNB : Betul Cik.

Saya tak bertanya lebih lanjut selepas itu. Soalan saya mengenai masalah yang akan timbul jika guna auto billing itu pun macam tak terjawab.

Jadi kalau anda pun macam saya yang bayar bil secara online, perhatikan dan semak nombor akaun pengguna di bil elektrik anda, samada masih kekal nombor yang lama atau telah bertukar ke nombor baru. Lebih baik juga jika terus daftarkan nombor akaun pengguna yang baru ini di Maybank2u (contoh kalau anda guna Maybank2u) untuk elakkan masalah tersilap bayar ke nombor akaun lama nanti. Untuk pengguna auto billing, saya pun kurang pasti, adakah TNB yang akan uruskan dengan pihak bank untuk kemaskini nombor akaun pengguna kepada nombor baru atau pengguna sendiri yang kena uruskan dengan pihak bank.

Kesimpulannya, alangkah baiknya jika TNB ambil sedikit inisiatif untuk maklumkan kepada pengguna mengenai penukaran nombor akaun pengguna yang baru ini. Cetak saja satu baris pengumuman di bil elektrik yang dihantar kepada pengguna.Tak susah kan?



7 comments:

  1. Nasib baik ade blog ni.. Td try call tnb nak tny pasal no akaun ni.. Tp xangkat.. Rupanya talian yg 1300 tu ttp hari ahad.. Tq ye...

    ReplyDelete
  2. Nasib baik ade blog ni.. Td try call tnb nak tny pasal no akaun ni.. Tp xangkat.. Rupanya talian yg 1300 tu ttp hari ahad.. Tq ye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq ya singgah blog saya. Gembira dapat membantu! 😊

      Delete
  3. terima kasih juga.... dah banyakkkkk kali call careline... tak pernah dapat... hantar email pun tak berbalas... seb baik ada blog ni.. terima kasih banyak ya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq ya singgah blog saya. Gembira juga dapat membantu! :)

      Delete
  4. Terima kasih..sy pon baru perasan no acc bertukar..start bln brape mula bertukr yek?sy bln 8 ni baru perasan..tp terbayr pakai no acc lame..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq ya singgah blog saya. Gembira dapat membantu :) Saya perasan no acc ini dah tukar no lain mulai bulan Julai yang lepas. Bil bulan Jun masih no acc yang lama.

      Delete