Pamoga di Anugerah Juara Lagu ke-30!

Monday, January 25, 2016 Ana 0 Comments




Assalamualaikum & salam sejahtera...

Rasanya blog saya macam banyak pula cerita mengenai Datuk Seri Vida, pengasas Qu Puteh.

Bila tonton Anugerah Juara Lagu ke 30 malam tadi memang tak dapat nak elak daripada tengok iklan-iklan Qu Puteh. Kata orang kalau kita buat atau tengok atau dengar sesuatu benda itu banyak kali, lama-lama kita akan sentiasa teringat atau buat benda itu. Contohnya, kalau kita rajin buat solat sunat Dhuha, sebulan tak pernah tinggal solat sunat Dhuha, lama-kelamaan kita akan terbiasa dan kalau tertinggal itu akan rasa semacam kan.

Ok, balik kepada iklan Qu Puteh. Sepanjang yang saya nampak, iklan-iklan Qu Puteh ini semuanya simple dan mudah saja. Iklannya straight to the point. Ceritakan khasiat produk dan suruh orang beli. Bagi sesetengah orang, akan kata iklan mudah dan simple maknanya iklan itu tiada bajet. Tiada bajet nak buat iklan yang canggih-canggih. Tapi, kita tahu kan, takkan Datuk Seri Vida tiada bajet?

Pada pendapat peribadi saya lah kan, iklan-iklan mudah ini lah yang buat orang senang ingat dengan produk Qu Puteh dan Pamoga. Ayat-ayat dalam iklan pun ayat-ayat yang mudah. Cuba tengok iklan Pamoga yang keluar sepanjang Anugerah Juara Lagu tadi.

iklan pamoga di ajl30

Di hujung iklan Pamoga itu, Datuk Seri Vida instead of cakap 'Dapatkan sekarang di pasaran!', beliau cakap 'Pergilah beli!'

Kan ayat biasa itu? Ayat yang kita biasa cakap dengan kawan-kawan. Kan? Kalau kita nak suruh atau recommend kawan kita beli apa-apa barang yang menarik, kan kita cakap 'Pergilah beli'. Kita tak cakap kat kawan kita 'Dapatkan sekarang di pasaran' kan?

Mungkin iklan-iklan mudah dan simple ini lah yang jadikan produk Datuk Seri Vida mudah diingati oleh bakal pembeli. Kalau mudah diingati, pastinya bila bakal pembeli itu ke kedai, produk Pamoga lah yang dia akan cari dulu kan?

Sebenarnya emak saya yang perasan ayat 'Pergilah beli' yang Datuk Seri cakap itu. Saya pun komen pelik lah Datuk ini, kenapa lah cakap macam itu, selalunya kan orang kata 'Dapatkan di pasaran'.

Menarik kan teknik bisnes Datuk Seri Vida ini!


Lazada Malaysia

0 comments: