Drama Jepun yang best suatu ketika dahulu,,,,

Sunday, February 28, 2016 Ana 3 Comments



Assalamualaikum & salam sejahtera...

Ada seorang sahabat di FB kembali 'membongkar' kenangan lama sewaktu zaman drama-drama @ dorama Jepun menjadi kegilaan ramai suatu ketika dahulu. Ini yang buat saya teringat kembali cerita-cerita Jepun yang pernah popular sebelum ditenggelamkan oleh demam drama-drama dari Korea.

Antara drama Jepun yang best suatu ketika dulu:

1. With Love
- Drama ini ditayangkan di TV3 (kalau tak silap) sekitar tahun 1990-an. Memang dah lama sangat. Drama ini mengisahkan seorang komposer bernama Hata lakonan Yutaka Takenouchi yang tersilap kirim lagu gubahannya yang separuh siap kepada alamat email yang salah. Penerima email tersebut, Amane pula jatuh hati dengan lagu itu dan terus membalas kiriman email itu walaupun emailnya tidak pernah dibalas oleh Hata. Jalan ceritanya menarik, dan penonton memang sentiasa ternanti-nanti bila Hata dan Amane ini dapat bertemu walaupun mereka seringkali bertembung tetapi tidak mengenali antara satu sama lain.

yutaka takenouchi


2. Ice World
- Drama berbentuk penyiasatan, juga dilakonkan oleh Yutaka Takenouchi. Saya tak berapa ingat sangat cerita ini tetapi yang saya ingat jalan ceritanya memang misteri sampai ke penghujung dalam usaha Eiki (lakonan Yutaka) untuk menyiasat wanita misteri bernama Toko yang disyaki terlibat dalam satu kes pembunuhan.  Zaman itu saya rasa Yutaka ini lah pelakon Jepun yang paling hensem selain Takuya Kimura!

takuya kimura


3. Long Vacation
- Kisah antara Senna (lakonan Takya Kimura) dan Minami yang bertemu setelah Mjnami ditinggalkan kekasihnya pada hari perkahwinan mereka. Keakraban membuatkan mereka mula menyimpan perasaan antara satu sama lain tetapi masing-masing tidak mengakui. Senna berasa tidak mungkin dia jatuh cinta dengan Minami yang lebih tua daripadanya dan bersikap lantang, manakala Minami pula tidak percaya yang dia akan jatuh cinta dengan Senna yang lebih muda daripadanya, Seperti drama With Love, drama Long Vacation juga mengambarkan pelakon lelaki utamanya sebagai seorang yang mempunyai latarbelakang pemuzik,


4. One Litre of Tears
- Saya agak skeptikal bila kawan saya cadangkan saya menonton drama ini di vcd. Kawan saya seorang amoi, katanya pada saya, "U mesti nangis punya tengok ini cerita", sambil berkali-kali sibuk nak pinjamkan vcd kepunyaannya. Pada fikiran saya, mesti cerita biasa, heroinnya sakit, dan akhirnya mati, sebab itu lah yang kawan saya ini tengok sampai menangis-nangis agaknya.

one litre of tears

Tapi saya silap. Saya tonton drama ini yang akhirnya ditayangkan di tv (tak ingat tv mana).

Drama ini berdasarkan kisah benar seorang remaja perempuan berusia 15 tahun bernama Aya yang menghidap penyakit Spinocerebellar Ataxia, Penyakit ini menyerang otak pesakit hiingga mengakibatkan pesakit mengalami gangguan keseimbangan badan secara perlahan-lahan. Jalan cerita drama ini diambil daripada buku catatan harian yang ditulis Aya sendiri sehinggalah saat dia tidak mampu lagi memegang pen untuk menulis.

Lakonan mantap Sawajiri Erika sebagai Aya mampu membuatkan penonton mengalirkan air mata menonton lakonannya. Bermula dengan kisah ceria Aya dan keluarga, akhirnya kita akan turut sama terkesan dengan Aya yang perlahan-lahan tidak mampu lagi bercakap dengan betul. Saya memang tak boleh lupa episod di mana Aya mula tidak dapat memegang pensel untuk menulis dengan betul. Sehinggalah akhirnya dia tidak mampu lagi bercakap dan menggerakkan anggota badannya,

Aya yang sebenarnya meninggal dunia ketika berusia 25 tahun, setelah 10 tahun berjuang dengan penyakit yang dihidapinya...

Memang lebih daripada 1 liter air mata tumpah menonton drama ini.

Selain drama-drama di atas, tak lupa juga drama best yang lain seperti Beach Boys, GTO, Pride, Engine dan banyak lagi. Sekarang demam drama Jepun dah tiada. Drama-drama Korea pun kebanyakannya lebih kepada kpop dan dah tak se demam zaman drama Winter Sonata dan Autumn In My Heart.

Atau mungkin juga saya yang dah berusia dan tak terikut dengan demam drama Korea terkini?





3 comments: