Kenapa Lif dan Eskalator tidak berfungsi di Masjid Besi Putrajaya?

Monday, November 30, 2015 Ana 0 Comments



Assalamualaikum & salam sejahtera....


Nak komplen sikit hari ini.

Sabtu lepas saya dan keluarga pergi makan-makan di sebuah restoran di Ayer@8 di Presint 8 Putrajaya. Restoran ini milik seorang kenalan yang diusahakan bersama dengan seorang lagi kenalannya. Nama restorannya My Makan. Sedap-sedap juga makanan di sini. Yang paling saya suka ialah 'Udang Berlada' nya. Sambalnya sangat sedappp! Sedap sangat sampai lupa nak ambil gambarnya sebelum makan (tak sempat ambil gambar dah licin sebenarnya!)

Nak komplen bukannya mengenai restoran ini. Lepas makan-makan, saya dan keluarga pergi menunaikan solat di Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin atau dikenali juga dengan nama Masjid Besi (sebab struktur luarannya dibina daripada besi 100%).

Nampak Masjid Besi dari kedai My Makan


Credit : flicker.com (fizalphotography.marketbizz.com)


Saya memang kagum dengan seni binaan Masjid Besi ini, sangat cantik dan tersergam. Dibina di atas tasik menjadikan masjid ini nampak macam dibina atas cermin pada waktu malam. Dengan menggunakan sumber angin yang bertiup dari tasik, maka tiada satu pun kipas atau air cond yang dipasang di masjid ini. Yang ada cuma kipas berdiri untuk digunakan kalau time angin tak berapa nak bertiup.



Parking lot pun banyak. Bertingkat-tingkat, macam shopping complex. Kali pertama saya datang dulu tak perasan ada parking lot bertingkat di bahagian bawah.

Masjid ini memang sangat besar. Memamg kena baca papan tanda banyak kali untuk cari mana tempat wuduk dan tempat solatnya.

Yang tak berapa nak best nya tentang Masjid Besi ini ialah bila tempat wuduk di tingkat bawah dan tempat solatnya di tingkat di atas. Saya perasan ada lif dan eskalator dari tingkat bawah untuk naik ke ruang solat di tingkat atas, TAPI lif nya rosak (atau mungkin tengah diselenggarakan) dan eskalator nya tidak bergerak.

Adakah kebetulan atau memang lif dan eskalator tidak berfungsi pada hari minggu? Sebab kali pertama saya datang ke Masjid Besi ini dulu pun begitu juga.

Disebabkan lif dan eskalator tak berfungsi, maka yang kasihannya warga emas (termasuk lah emak saya) yang hendak tunaikan solat terpaksa termengah-mengah naik tangga yang bukan sedikit tu.

"Makcik nak solat, terpaksa la gagahkan juga naik tangga ni..."

Itu kata-kata seorang makcik yang agak berumur kepada saya sambil dia terbongkok-bongkok menaiki tangga ke ruang solat.

Kasihan.

Hajat di hati pada awalnya nak duduk lama di masjid yang tersergam indah ni, terus tak jadi. Mak dah penat naik tangga, nak balik rumah berehat.

Rugi kalau hanya disebabkan lif dan eskalator tidak berfungsi, ramai yang tidak kunjungi Masjid Besi ini lagi untuk bersolat!






0 comments: