Kes buli pelajar sekolah : Siapa yang bersalah?

Thursday, November 26, 2015 Ana 0 Comments



Assalamualaikum & salam sejahtera...

Hari ini nak cerita pasal kes buli pelajar dan remaja.

Banyak betul kes buli di kalangan remaja dan pelajar sekolah pada tahun ini kan.

Buli pula bukan setakat buli ketuk ketampi atau lari keliling padang macam zaman kita dulu,

"Video berdurasi 6 minit 29 saat itu memaparkan sekumpulan murid lelaki memukul seorang murid lain yang lengkap berpakaian pengawas di surau sekolah berkenaan. Menerusi rakaman video itu, seorang murid Tahun Empat dan lima pelajar Tahun Lima yang berpakaian sukan menumbuk secara bergilir-gilir, menyepak, memijak bahu dan memaksa mangsa mencium stokin." - Sinar Harian
"Rakaman video selama dua minit 52 saat yang tersebar di laman sosial baru-baru ini menunjukkan mangsa dikasari beberapa pelajar perempuan. Selain ditampar, kepala pelajar perempuan itu juga dihentakkan ke dinding dan rambutnya ditarik sehingga jatuh" - The Malay Mail

Dahyat kan?

kes buli di kalangan remaja


Zaman sekarang, kes buli dah menjadi semakin ganas hingga melibatkan cedera parah di usus, pendarahan hati dan lain-lain lagi yang tak sanggup nak dengar. Yang paling tragis ialah bila melibatkan koma dan kematian.

Sungguh tak sangka mereka yang masih di bangku sekolah sudah menjadi seganas itu. Lebih memalukan bila kita lihat yang memukul dan menendang itu ialah pelajar perempuan yang berbaju kurung dan bertudung.

Apa agaknya yang ada di fikiran si pembuli ketika membelasah mangsa nya ya?

Mungkin kah si pembuli ini terpengaruh dengan aksi-aksi ganas di media massa/sosial? Teringin hendak mencuba apa rasanya dapat menendang dan menampar rakan sebaya yang lemah?

Mungkin kah si pembuli kurang kasih sayang di rumah? Mungkin di rumah juga penuh dengan aksi keganasan rumah tangga di mana si ayah mendera si ibu? Sehingga si pembuli terpengaruh dan rasa yang membuli itu satu kepuasan dapat menunjukkan siapa yang hebat dan kuat?

Mungkin kah si pembuli itu lemah iman dan moral dalam diri sehingga tidak mampi lagi berfikir bertindak mengikut akal fikiran yang waras?

Sehingga dapat dikenalpasti punca kes buli ini dan di rawat masalah ini di akar umbi nya, sehingga itu lah kes buli akan meningkat dari sehari ke sehari.

Kes buli bukan perkara kecil. Rawat sebelum terlambat.


 

0 comments: