Rokok, vape dan coklat xxxxx-xxxxx...

Sunday, November 08, 2015 Ana 0 Comments

Assalamualaikum & salam sejahtera...

Antara rokok, vape dan coklat xxxxx-xxxxx...

Rokok memang dah jelas diharamkan, termaktub dalam Majlis Fatwa Kebangsaan. Tapi masih ramai yang tak boleh nak berhenti merokok sebab dah ketagih. Tak dapat sedut rokok satu hari boleh mengigil badan! Rasa-rasanya pembuat/pengilang rokok ada rasa bersalah tak buat duit dengan cara buat orang ketagih?



Vape pula masih dalam proses nak ditentukan halal haramnya. Bagi perokok tegar, vape katanya adalah salah satu cara mereka nak kurangkan ketagihan merokok. Betulkah? Baguslah kalau betul, moga-moga dapatlah dikurangkan jumlah perokok tegar kat Malaysia ni.


Yang tak bestnya bila ada laporan yang mengatakan vape kini ada yang dicampurkan dengan bahan-bahan terlarang yang boleh mengakibatkan ketagihan. Perokok beralih kepada vape untuk kurangkan ketagihan , alih-alih ketagih benda lain pula. Bagi peniaga yang buat duit dengan cara ini, agak-agak lah kalau nak cari keuntungan pun kan!

Coklat xxxxx-xxxxx? Coklat apa tu? Apa kaitan dengan rokok dan vape? Tak ada kaitan secara langsung, cuma nak cerita satu 'kejadian' yang saya alami minggu lepas...

Pada suatu hari, di sebuah stesen minyak:

Saya : Kak, kat sini ada tak jual coklat xxxxx-xxxxx? (saya bertanya kepada akak di kaunter kedai stesen minyak tu)

Akak kaunter: Oh coklat xxxxx-xxxxx tu tak ada tanda halal. Barang yang tak ada tanda halal tak jual kat sini (jawab akak tu dengan tegasnya)

(Entah kenapa, mungkin saya yang terlebih sensitif, tapi cara akak tu cakap buat saya rasa segan sangat sebab cara akak tu cakap macam,

"Eh budak ni nak beli coklat yang tak ada tanda halal!"

mungkin saya salah sangka, mungkin cara akak tu cakap memang macam tu agaknya. Sangka baik saja lah kan. Nasib baik tak ramai orang kat kaunter masa tu)

Saya : Tapi kan kak, saya pernah beli coklat tu kat sini.

Akak kaunter :  Terlepas agaknya tu. Benda yang tak ada tanda halal memang kita tak jual.

Saya : Oh, ok lah akak, tak apa, terima kasih.

Sebelum keluar daripada kedai di stesen minyak tu, saya ternampak deretan rokok yang dijual di belakang akak kaunter tu.

Nasib baik saya tak terlepas cakap:

"Akak, rokok ni ada tanda halal ke kak?"

Tak ada niat menyinggung sesiapa, sekadar berkongsi cerita...



0 comments: