Nakalnya budak ni!

Sunday, November 01, 2015 Ana 0 Comments

Assalamualaikum & salam sejahtera...

"Nakalnya budak ni!"

Itu dialog harian saya yang pening kepala dengan kenakalan anak-anak buah. 2 orang anak buah, masing-masing dberumur 6 dan 4 tahun, memang di 'waktu kemuncak kenakalan' kata orang tua.

Kenapa kanak-kanak nakal?

Nakalnya boleh menaikkan darah. Saya perlu periksa selalu tekanan darah saya nampaknya.

Bila dalam perjalanan, duduk di dalam kereta memang tak sah jika tidak bergaduh 2 beradik. Ada saja perkara yang boleh jadi punca bergaduh. Sampai kan bila si adik menyanyi dengan lirik lagu yang salah pun boleh jadi punca mereka bertekak dan kereta jadi bingit dengan jeritan masing-masing!

Bila tengah makan pun boleh bergaduh. Adik akan kata si abang dapat makan lebih banyak dan si abang pula akan kata adik dah makan lagi banyak tadi. Bila si abang minta ayam goreng, adik pun akan minta yang sama, walaupun sebenarnya si adik dah kenyang! Bila dah digoreng ayamnya, mula si adik menggosok-gosok perut tanda dah kenyang. Anda naik angin tak kalau macam ni?

Bila tiba masa mandi, pun bergaduh juga. Abang akan marah dan merajuk-rajuk kalau adiknya mandi dulu. Merajuk kalau sekejap tak mengapa, ini merajuknya panjang sampai melarat-larat tak nak mandi pula!

Bila main game, punnnn boleh bergaduh juga. Si abang dah siap bina macam-macam dalam game Minecraft nya, dan si adik dengan 'gembiranya' akan meruntuhkan binaan abangnya! Lepas itu akan bermula lah adegan pukul memukul dan tendang menendang antara 2 beradik ini. Kepakaran si adik adalah menggigit dan menampar abangnya. Abang pun boleh tahan juga!

kanak-kanak aktif
2 orang budak nakal yang sentiasa ada benda nak dibuat!


Tapi itu lah, kalau tak nakal bukan kanak-kanak namanya. Biasa lah adik-beradik bergaduh. Bila tiada 2 budak nakal upin ipin ini di rumah, memang sunyi sepi terasa. Kenakalan kanak-kanak memang ada kalanya menghiburkan. Kadangkala saja ok!

Layan saja lah selagi mampu. Pejam celik pejam celik sekejap saja dah besar remaja nanti.


:)

0 comments: