Astro Oh Astro !

Sunday, November 15, 2015 Ana 2 Comments

Assalamualaikum & salam sejahtera...


Siaran Astro buat hal sejak hari Jumaat lepas. Sesetengah channel siarannya tak jelas, gambar pecah-pecah macam gambar time hujan sebelum dapat 'Service is currently not available' tu.

Ingatkan sekejap saja, sebab lepas 3atau 4 jam (lebih kurang), gambar di channel-channel yang terjejas nampak ok. Jadi saya tak call customer service Astro untuk buat aduan.

Tapi hari ini dah masuk hari ke-3 masalah ni berlarutan. Tak boleh jadi ni, kena juga call customer service Astro.

Saya: Hello Astro, saya nak tanya kenapa sesetengah channel Astro saya ni siaran gambar nya tak cantik, gambar macam pecah-pecah lepas tu kadang-kadang dapat 'Service is currently not available', padahal cuaca elok je kat sini, tak hujan pun?


Astro: Boleh cik berikan no akaun Astro, saya nak buat semakan.

(Lepas 5 saat)

Astro : Dekoder cik ni decoder lama ya cik, mungkin gangguan disebabkan decoder lama cik. Cik nak tukar kepada decoder baru?

Saya : Gangguan sebab decoder lama? Kenapa sesetengah channel saja yang problem?

Astro : Saya pun tak pasti cik. Mungkin cik boleh cuba buat...

(Macam-macam langkah diminta untuk buat )

(Masuk ke Menu dan buat Auto Configuration -- gambar sama juga tiada perubahan)
(Ketatkan wayar di belakang decoder --gambar sama juga tiada perubahan)


Saya : Sama juga, gambar masih ada masalah.

Astro : Kalau macam tu, kena panggil technician untuk periksa masalahnya cik. Sama ada panggil technician atau cik boleh tukar ke decoder yang baru.

Saya : Kalau lepas tukar ke decoder baru, masalah ni takkan jadi lagi?

Astro : Itu saya tak boleh jamin cik, ,mungkin akan terjadi lagi bila cuaca hujan. Cik nak saya uruskan untuk hantar technician dan periksa decoder cik? Untuk technician datang check, akan dikenakan bayaran RM XX.

Saya : Kena bayar?

Astro :  Ya cik. Sebab decoder lama dah tiada warranty. Atau cik boleh tukar kepada decoder yang baru dengan bayaran RM XX. Ini disertakan sekali dengan HD selama setahun, kalau cik tak nak HD , cik boleh downgrade kan selepas setahun.

Saya : Kalau tukar decoder saja tanpa HD?

Astro :  Boleh cik, Tapi cik dikenakan bayaran RM XXX.

Wow, pusing ikut mana pun dikenakan bayaran!

Saya : Oh kalau macam tu, tak apa lah, nanti kalau ada apa-apa saya call balik.

Disebabkan saya sangat tidak percaya gangguan itu disebabkan decoder lama, saya pun cuba mencari jika ada orang lain yang mengalami masalah yang sama.

Masuk ke FB Astro, jawapannya ada di sana.

Ramai yang merungut mengenai masalah yang sama! Dan memang pun masalah bermula sejak 2 @ 3 hari yang lepas. Dan yang paling menarik, yang guna decoder baru dan HD pun dapat masalah yang sama!







Customer service Astro yang menjawab panggilan dan admin FB Astro tidak berkongsi maklumat ke? Jika ada berkongsi maklumat, mesti customer service Astro sedar yang ramai pelanggan yang menghadapi masalah yang sama macam saya dan dah komplen di FB Astro, dan ia nya bukan disebabkan oleh decoder ya!

Baca juga:
Masalah gangguan siaran Astro : Dulu, kini dan selamanya...


Esok kebarangkalian sangat tinggi untuk masalah yang sama akan terjadi. Tak tahu nak mengadu pada siapa bila customer service Astro sendiri sangatlah tidak membantu.

Sampai bila begini?

Kepada customer service Astro, diharap dapat bekerjasama dengan mereka yang handle FB Astro supaya lebih updated daripada segi aduan pelanggan.

Kepada FB Astro, diharap dapat kongsi punca masalah ini dan penyelesaian nya di FB untuk manfaat semuaaaaa pelanggan Astro.

Sangat mengecewakan bila dengan mudahnya decoder lama dan cuaca hujan dijadikan alasan untuk mesej popular 'Service is currently not available' nya!  Sangat tidak membantu ok!

Musim tengkujuh ini nampaknya pelanggan Astro banyak 'menderma' kepada Astro, sebab siaran terganggu tapi bil tetap perlu dibayar penuh!







2 comments: