Uncle Chong & SPM

Tuesday, November 03, 2015 Ana 0 Comments

Assalamualaikum & salam sejahtera...

Macam mana jawab soalan SPM hari ini? Senang? InsyaAllah, kalau dah berusaha sedaya upaya apa yang tinggal ialah tawakal pada Allah Yang Maha Kuasa.

Saya tinggalkan zaman SPM dah lama. Tak boleh nak lupa menjawab soalan SPM dalam dewan yang kabur pemandangan sebab jerebu. Rasa macam menjawab soalan dalam mimpi!

Sebut pasal SPM, mesti ramai yang terbaca mengenai seorang pakcik berumur 60 tahun yang menduduki peperiksaan SPM untuk kali 6 tahun ini! Semangat waja sungguh pakcik ini. Memang kagum dengan semangat tak pernah putus asa nya tu!

Chong Sing Woh, seorang warga emas merupakan salah seorang calon persendirian di Perak ialah seorang pesara POS Malaysia. Lima kali percubaannya menduduki SPM dengan enam subjek teras (Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Pendidikan Moral, Sains, Matematik dan Sejarah) gagal sebelum ini.


warga emas duduki peperiksaan spm


Dengan mengulangkaji selama 2 jam setiap hari dan menyimpan hasrat untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat diploma dalam bidang Sains Sukan di UPSI, Chong pasti menjadi contoh ikutan terbaik untuk anaknya yang berumur 15 tahun.

Chong mendapat motivasi dan pembakar semangat daripada rakan sebaya yang sering memperlekehkan dan merendah-rendahkan taraf pendidikannya.

Renungkan kata-kata tidak kenal putus asa warga emas bersemangat waja ini:

“Saya ingin membuktikan kepada orang ramai usia bukan penghalang bagi sesuatu individu itu untuk berjaya dan melepasi halangan dalam kehidupan"

“Belajar pertamanya untuk dapat ilmu, keduanya untuk baiki diri dan lepas itu berbakti kepada nusa bangsa dan agama"

“Saya tidak malu, saya tidak hairan apa orang kata, kata orang tua belajarlah sampai ke negeri China dan dari buaian hingga ke liang lahad"

“Jika percubaan kali ini gagal, saya akan terus mencuba pada tahun hadapan sehingga lulus"


Good Luck & All The Best Uncle Chong! ☺


0 comments: