Tiada plan lepas berhenti kerja?

Thursday, November 05, 2015 Ana 0 Comments

Assalamualaikum & salam sejahtera...

Berhenti kerja pejabat dan memulakan bisnes homestay?

Boleh berjaya ke? Itu lah soalan yang biasa ditanyakan kawan-kawan kepada si A.

Kenapa tak mulakan dulu bisnes homestay sambil bekerja, bila bisnes telah stabil baru ambil keputusan berhenti kerja?

Hati manusia lain-lain kan. Susah nak duga isi hati orang ni.

berhenti kerja


Mungkin di fikiran si A ini ada idea bisnes lain selain buat bisnes homestay. Dan mungkin juga simpanan nya mencukupi untuk tanggung kos kehidupannya sehingga 6 bulan atau setahun sekiranya bisnes homestay tidak berjaya atau bergerak perlahan.

Kawan-kawan ada cadangkan si A buat bisnes online macam jual tudung, jual produk kesihatan, jual dress, jual kerepek dan lain-lain barang yang hangat permintaan nya di pasaran online. Tapi si A menolak. Katanya tak minat hendak jual-jual barang ini. Selain itu, A juga tak rajin nak ulang alik ke pejabat pos untuk pos barang-barang pelanggan.

Kalau macam tu, buat lah bisnes online secara dropship?

Bisnes dropship pun A tak minat. Kata A, bimbang jika tak dapat nak layan semua pesanan pelanggan dan tak terurus dengan pihak dropship. Sebarang masalah di pihak dropship, A sebagai orang tengah yang kena menjawab kepada pelanggan.

Macam-macam pula alasan si A ni ya?

Tapi kan, kita tak boleh juga nak persoalkan si A ni. sudah pasti sebelum berhenti kerja , A telah berfikir panjang dan buat hitung kira segala kemungkinan yang perlu dihadapinya.

Tiada perkara yang tidak ada risiko di dunia ini. Dalam bisnes pasti ada naik dan turunnya. Bila bisnes tengah naik, pasti gembira. Bila bisnes merudum, pasti kecewa.

Nasihat Irfan Khairi kepada usahawan yang tengah down. Klik di sini!

Takutkan risiko, duduk saja diam-diam di zon selesa. Itu pun berisiko juga. Jika sudah terlalu selesa, mungkin sukar untuk terima sebarang perubahan dalam cara kerja, Jadi statik jawabnya. Mungkin jadi statik itu bukan masalah besar bagi sesetengah orang.

berhenti kerja


Apa-apa pun, seperti yang saya tulis di entry yang lalu, jika ingin mulakan bisnes, buatlah bisnes yang anda suka. Sesuatu yang anda minat dan suka, jika anda lakukan setiap hari pun anda akan rasa seronok dan tidak terasa seperti sedang bekerja kan?


0 comments: