Takut dibelasah, pelajar sanggup gunting lidah sendiri!

Saturday, March 26, 2016 Ana 0 Comments



Assalamualaikum & salam sejahtera...

Murid tahun dua dipaksa gunting lidah sendiri.

Apa dah jadi dengan pelajar-pelajar sekolah kita?

Kes buli di asrama mahupun sekolah harian bukan perkara baru. Kes buli di kalangan pelajar sekolah menengah dan sekolah rendah juga bukan perkara baru. Bahkan buli juga bukan terhad kepada pelajar lelaki, malah turut melibatkan kes buli di kalangan pelajar perempuan.

Tapi buli sampai dipaksa menggunting lidah sendiri??

Pelajar gunting lidah sendiri
Sumber : Astroawani.com

Dalam insiden semalam, seorang pelajar tahun dua Sekolah Rendah Bukit Tinggi, Klang telah dipaksa rakannya untuk menggunting lidah sendiri.Mangsa, Muhammad Ali Shukran Alias, 8, dilapor diugut akan dibelasah lima murid tahun tiga sekiranya enggan berbuat demikian. - AstroAwani.com

Tidak mustahil pelajar tahun dua itu pernah dibelasah sebelum ini. Dibelasah sampai trauma dan disebabkan takut dibelasah lagi, pelajar itu sanggup menggunting lidahnya sendiri. Ini bukan kes lidah 'digunting' oleh pelajar lain tapi kes 'menggunting' lidah sendiri! Boleh bayangkan betapa takutnya pelajar itu hingga sanggup buat apa saja untuk elak dibelasah?

Macam tak percaya bila dengar berita ini di tv tadi. Saya ingatkan salah dengar, hingga terpaksa kuatkan volume tv. Terpegun kejap tengok lidah pelajar itu yang dah terpotong di hujungnya dan baju sekolah yang ada kesan darah yang banyak.

Memang tak pernah dengar lagi kes buli seumpama ini.

Hanya berlaku di Malaysia!

:(



0 comments: