Drama Aku Bukan Bimbo : Elsuraya bukan bimbo!

Saturday, March 05, 2016 Ana 0 Comments




Assalamualaikum & salam sejahtera....

Dengan keadaan kegawatan ekonomi dan politik tanahair yang tidak menentu, masih berminat nak tengok drama 'Aku Bukan Bimbo'?

drama aku bukan bimbo


Seperti yang saya baca di post PU Rahmat, dalam kegawatan ekonomi, filem di panggung masih catat jualan yang tinggi kerana orang sudah stress dengan kehidupan dan mencari ketenangan dan kegembiraan. Memang jalan terbaik hilamgkan stress ialah dengan kembali kepada ubat hati itu sendiri,iaitu dengan solat dan zikir sebagai makanan rohani.

berhibur untuk cari ketenangan?


Memang betul tak akan hilang stress dengan tonton drama, tapi dapat lupakan sekejap rasa stress itu, mungkin?

Drama 'Aku Bukan Bimbo' merupakan adaptasi novel 'Bimbo' karya Rin Ahmad. Saya tak berkenan dengan tajuk 'Aku Bukan Bimbo' ini sebenarnya. Perkataan bimbo itu sendiri berbunyi negatif. - beauty without brain. Dan setelah saya baca sedikit sinopsis online novel 'Bimbo' , rasanya macam tak banyak cerita mengenai bimbo pun dalam novel itu.

Watak utama Elsuraya (lakonan Nadiya Nisaa) itu sendiri ialah seorang arkitek, jadi agak mustahil arkitek without brain kan. Watak sepupu Elsuraya iaitu adik beradik kembar Jenna dan Jemima lakonan Ardella Aryana dan Falisha Crossley itu tak berani nak menjadi, nampak macam dibuat-buat karektornya. Mungkin juga sebab saya yangselalu membandingkan lakonan dalam drama dengan watak kembar dalam novel Bimbo itu sendiri. Turut berlakon dalam Aku Bukan Bimbo ialah Afifah Nasir (adik kepada pelakon Anzalna Nasir) yang memegang watak Diana, adik kepada Dani Ikram.Watak Dani Ikram lakonan Shaheizy Sam tak banyak beza dengan lakonan Sam dalam drama yang lain. Yang saya suka tonton ialah lakonan Zahiril Adzim yang memegang watak Azad, yang menjadi mangsa salah sangka Elsuraya. Cool saja watak Azad ini.

Kelainannya dalam drama 'Aku Bukan Bimbo' ini ialah tiada kisah kahwin sebab terpaksa atau kahwin tanpa cinta atau kahwin dengan pilihan keluarga  dan yang sewaktu dengannya macam dalam kebanyakan drama adaptasi novel yang lain. Episod yang menarik pastinya episod bila Elsuraya tahu yang orang yang patut dibencinya ialah Dani, bukannya Azad. Tak sabar nak tahu ending drama Aku Bukan Bimbo ini kerana dari review novel yang saya baca endingnya Elsuraya kahwin dengan Dani dan lepas itu dapat tahu yang Dani ada penyakit *. Betul ke?

Selamat menonton!

*update: Penyakit Dani ialah Bell's Palsy. Rujuk sini apa itu Bell's Palsy.

Baca juga :
Drama Aku Bukan Bimbo: Watak Azad best!
OST Aku Bukan Bimbo : Jatuh (Faizul Sany)


0 comments: