Bateri kereta yang mahal...

Tuesday, March 01, 2016 Ana 0 Comments



Assalamualaikum & salam sejahtera...

Pagi tadi ke kedai alat ganti kenderaan untuk beli bateri kereta yang baru.

Bateri kering untuk kereta Kelisa harganya RM190 lepas trade in bateri lama. Ok ke harga tu? Itu pun belum campurkan harga GST. Total lepas campurkan GST ialah RM201.40.

Pagi-pagi dah terbang RM200 lebih.

Kenapa saya tukar bateri kereta yang baru?

Sebab bateri lama itu dah hampir 2 tahun setengah usianya. Untuk lebih tepat lagi, bateri kereta yang lama itu saya beli pada 15/8/2013. Jarang kot bateri kereta tahan lama macam itu.
Bateri kereta yang mahal


Daripada buat hal kereta tak boleh start sebab bateri kereta dah kong, baik saya tukar siap-siap.

Sebenarnya 2 minggu lepas, bateri itu macam dah menunjukkan tanda-tanda lanjut usianya. Parking di sekolah anak saudara, bila nak start kereta tak boleh hidup. Saya yang zero knowledge pasal kereta (tahu drive je!) terus lah call sana sini minta bantuan. Bila pakcik saya datang ingat nak tolong buat jump start siap bawa jumper, sekali bila try start enjin boleh pula elok je enjin kereta tu hidup!

Jadi, daripada menyusahkan orang lagi sebab bateri kereta dah weak, baik saya tukar bateri kereta yang baru. Boleh drive tanpa was-was ragu-ragu susah hati!

Panjang umur (umur saya dan bateri kereta), mungkin 1/9/2018 (lagi 2 tahun setengah) saya akan tukar bateri kereta yang baru!



0 comments: