Penulis blog perlu berdaftar dengan KKMM?

Tuesday, February 23, 2016 Ana 0 Comments




Assalamualaikum & salam sejahtera...

Blogging memang bukan perkara yang asing di zaman teknologi maklumat ini.

blogger perlu berdaftar dengan kkmm


Semasa saya mula-mula menulis blog dulu, ada kawan-kawan yang pernah ketawakan saya.

"Tulis blog? Jadi blogger? Orang dah tak baca blog lagi lah sekarang ni!"

"Ada orang nak baca ke blog awak? Perasan Hanis Zalikha lah tu!"

Saya semyum saja lah bila dengar kawan-kawan cakap macam itu. Memang saya bukan Hanis Zalikha, dan saya tahu tak ramai akan baca blog saya (sebab saya bukan Hanis Zalikha!).

Tapi betul ke orang dah tak baca blog lagi sekarang ini?

Kalau betul orang dah tak baca blog lagi sekarang ini, takkan lah blogger dianggap sebagai orang yang penting sampai hendak diwujudkan akta untuk blogger?

"Kementerian Dalam Negeri (KDN) mencadangkan undang-undang digubal untuk media dalam talian dan penulis blog supaya hanya berita sah dikeluarkan, sekali gus memastikan,mereka beretika dan bertanggungjawab" - bharian.com.my

Dalam penggubalan undang-undang itu, KDN mencadangkan penulis blog diwajibkan mendaftar dengan Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia (KKMM).


KDN cadangkan semua penulis blog berdaftar

Semua penulis blog wajib mendaftar kah? Termasuk penulis blog tak seberapa macam blog saya ini?

Saya tiada masalah jika perlu mendaftar.

Tapi, teringin juga hendak tahu, adakah ini bermakna pemilik akaun Facebook, Twitter dan media dalam atas talian yang lain juga perlu berdaftar dengan KKMM?

Jika tujuan penggubalan undang-undang itu adalah hendak memastikan penulis blog beretika dan bertanggungjawab, rasanya berita-berita yang kurang beretika dan kurang bertanggungjawab lebih awal viral melalui medium seperti Facebook dan Twitter.

Betul tak?




0 comments: