Hakmilik strata, deposit rumah dan pinjaman bank yang tak diluluskan...

Thursday, January 19, 2017 Ana 0 Comments




Hakmilik strata, deposit rumah dan pinjaman bank yang tak diluluskan...


Assalamualaikum & salam sejahtera.....


Ada tak di antara anda yang ada rancangan nak beli rumah dalam tahun 2017 ini?

"Saya dah siapkan dokumen-dokumen yang bank nak, semua dah lengkap dah. Sekali bank tak luluskan loan saya sebab rumah yang saya nak beli tu tak ada hakmilik strata!"

Itu rungutan sepupu saya ketika mengadu mengenai apartmen yang hendak dibeli daripada seorang pemilik apartmen di Bangi baru-baru ini. Rumah apartmen tingkat bawah sekali (apartmen tersebut mempunyai 5 tingkat) memang ciri-ciri rumah yang dicari oleh sepupu saya itu. Gembira benar bila dapat tahu ada apartment yang hendak dijual di kawasan tersebut, yang mana seorang lagi sepupu saya turut tinggal di kawasan berdekatan.

"Saya dah bayar deposit RM10,000 kat owner tu kak. Bila saya bagi tahu yang loan saya tak lulus sebab status hakmilik rumah nya, pemilik tu macam buat-buat tak faham pula kak"

"Err..hakmilik strata tu apa dik?"  Soalan cepumas dari saya.

hakmilik strata



Sebenarnya boleh dikatakan hari-hari tonton siaran info mengenai hakmilik strata di tv (tapi sejak kebelakangan ini dah kurang rasanya disiarkan) tapi sampai sekarang saya pun tak berapa nak jelas apa maksudnya. Apa yang saya faham lebih kurang ialah hakmilik strata bermaksud bangunan bertingkat (contohnya macam apartmen dan pangsapuri) yang kemudiannya dipecah-pecahkan kepada unit-unit kecil. Ini akan dapat memudahkan segala urusniaga yang melibatkan jualbeli, gadaian, pindahmilik, pinjaman bank mahupun urusan harta pusaka ke atas unit tersebut pada masa hadapan. Unit-unit kecil ini akan didaftarkan dengan nama pemiliknya di bawah satu badan pengurusan. Tujuannya ialah untuk memudahkan segala urusan penyelenggaraan bangunan (seperti lif, tangga, kolam renang, tempat letak kereta dan lain-lain kemudahan) tersebut yang akan jadi tanggungjawab badan pengurusan itu.

Penjelasan mengenai hakmilik strata yang mudah untuk difahami ada saya baca di blog rumahkediamanku.blogpot.my (klik sini untuk baca).

Persoalan mengenai apa itu hakmilik strata, kenapa perlu ada hakmilik strata, hak pemilik strata dan siapa serta bila boleh memohon hakmilik strata semuanya terjawab dalam blog yang saya nyatakan di atas.

hakmilik strata


Baca juga:
Refinance rumah anda...
Harga rumah akan turun?
Buat duit dengan rumah sewa



Berbalik kepada soalan yang saya tanya pada sepupu saya tadi, jawapan yang diberikan memang jelas tunjukkan bukan saya seorang saja yang 'blur' mengenai hakmilik strata ini!

"Saya pun tak tau apa hakmilik strata tu kak. Saya dah minta pemilik rumah tu uruskan pasal hakmilik tu tapi dia buat tak tahu je. Bila saya minta balik duit deposit RM10,000 tu, akak tau apa dia jawab? Katanya saya dah tanya kat 'kawan-kawan' saya, dia orang kata duit tu memang tak boleh nak dipulangkan balik"

"Hah? Macam tu pula? Siapa pula 'kawan-kawan' dia tu?"

"Tak tau lah kak, saya pun macam dah malas nak urus pasal benda ni lagi"

Err, malas macam mana pun kena lah juga hadap benda ini kan. Duit deposit RM10,000 itu bukannya jumlah yang kecil nak buat tak tahu macam itu saja. Seronok lah pemilik itu kalau kita give up dengan mudah!

hakmilik strata


Jadi, kalau anda ada ternampak iklan rumah (rumah bertingkat) untuk dijual dan rasa macam berkenan dan ada rancangan nak beli, elok juga anda periksa sama ada rumah itu dah jelas hakmilik stratanya......



0 comments: