Arahan yang 'bijak' daripada Tuan Presiden!

Sunday, January 29, 2017 Ana 0 Comments



Arahan yang 'bijak' daripada Tuan Presiden!


Assalamualaikum & salam sejahtera...

Teringin nak tahu apa tindakan atau arahan terkini Tuan Presiden, Donald Trump yang dah 9 hari dilantik.

arahan trump cetus huru hara


Sakit hati juga bila baca apa yang dilaporkan di Astro Awani ini:

1. Trump pada Jumaat mengenakan empat bulan sekatan terhadap pelarian yang datang ke Amerika Syarikat. 
Bagaimanapun, beliau berkata, AS akan memberi pengecualian kepada pelarian Syria yang beragama Kristian. (Sumber:  AstroAwani.com)

Nampak  sangat ketidakadilan Tuan Presiden di situ. Kalau betul-betul nak amalkan 'America First' dan jaga sungguh-sungguh kepentingan dan kebajikan rakyat Amerika hingga nak sekat pelarian atau orang asing datang ke Amerika Syarikat, mengapa ada pengecualian pula dari segi agama yang dianuti oleh "si pelarian" itu?

"From this day forward it's going to be only America first"

Walaupun semua tindakan yang diambil oleh Tuan Presiden dikatakan adalah demi kebaikan rakyatnya, tapi nampaknya seperti lebih kepada hendak memencilkan negara AS (tak nak bercampur dengan orang lain) itu sendiri.

Baca juga:
Dah selesai angkat sumpah, apa selepas ini?

Hasil dari tindakan yang 'bijak' itu, maka berlakulah tunjuk perasaan di lapangan terbang di 11 negeri di AS, berlaku lah kekecohan bagi penumpang yang mempunyai visa yang sah tapi tidak dibenarkan masuk ke negara itu, berlaku lah persoalan sama ada larangan yang sama turut dikenakan terhadap anak kapal penerbangan yang mendarat di lapangan terbang negara itu dan pelbagai isu lain.

tunjuk perasaan di lapangan terbang AS


Tindakan Tuan Presiden yang menghalang kemasukan ke AS bagi rakyat dari 7 negara Islam (Iraq, Iran, Syria, Sudan, Somalia, Libya dan Yaman) turut mendapat kecaman dari peneraju syarikat-syarikat mega di AS sendiri seperti CEO Apple, Netflix, AirBNB dan Facebook.  Yang paling menarik ialah Mahkamah Persekutuan AS sendiri telah mengeluarkan perintah menghalang penghantaran pulang kumpulan pelarian dan pendatang yang mempunyai dokumen sah untuk memasuki negara tersebut.

canada sedia terima pelarian


Macam kelam kabut saja pentadbiran di bawah Tuan Presiden yang baru ini.

Dengan perlaksanaan arahan eksekutif yang terkini itu, akan tercapai kah slogan "Make America Great Again" yang dilaung-laungkan Tuan Presiden semasa kempen pilihanraya yang lalu?

Sakit hati dengan arahan yang 'bijak' daripada Tuan Presiden!



0 comments: