Apam balik dan pisang goreng..

Sunday, January 08, 2017 Ana 0 Comments



Apam balik dan pisang goreng..



Assalamualaikum & salam sejahtera....


"Apam balik special ada lebih kacang dan lebih jagung..."

Itu jawapan adik yang jual apam balik depan stesen minyak Petronas petang Sabtu yang lalu. Apam balik biasa harganya RM2.50 dan apam balik special pula RM3:50. Ketika saya dan emak tegak berdiri di depan gerai apam balik yang berteduhkan payung warna merah itu, datang seorang pemuda dalam lingkungan 20-an kelihatan kemas berkemeja hitam.

apam balik lebih kacang lebih jagung
Sumber : iresipi.com


"Kak, macam mana kira apam balik ni kak?"

"Kalau biasa RM2.50 , kalau special RM3.50"

"Eh, ni tulis RM2 untuk 5 keping ni apa kak?" Si pemuda itu menudingkan jarinya ke ayat yang tertulis di papan iklan gerai apam balik itu.

"Oh, itu untuk kuih paukes"  Si penjual menunjukkan ke arah kuih yang dimaksudkan.

*Saya sebenarnya tak pernah dengar mengenai kuih paukes. Pertama kali saya dengar saya sangkakan 'kuih fokus'. Pelik juga ketika itu bila dengar nama kuih fokus*

"Oh. Kalau satu apam balik ni potong berapa kak? Dapat banyak tak?"

"Satu keping apam balik saya potong 6, dapat 6 potong"

"Saya nak beli banyak ni kak. Saya nak beli..."
Tergantung ayat si pemuda sambil saya lihat dia membilang-bilang dengan jarinya. Gayanya seperti hendak beli banyak, mungkin hendak buat jamuan minum petang agaknya, Terus saya mengagak mungkin lebih daripada 10 keping apam balik yang hendak dibelinya. Murah rezeki adik apam balik itu petang ini. Mesti adik apam balik itu tersenyum lebar bila dengarkan jawapan pemuda itu...

"Saya nak beli 4 keping kak"

Oh, salah tekaan saya.

"Ok...adik nak biasa atau special? Kalau special ada lebih kacang dan lebih jagung..."

"Yang biasa je lah kak. Akak sedekah lebih kacang dan lebih jagung. Itu baru lah special namanya. Kan makcik?"

"Ha betul tu, makcik setuju!"

Eh, sempat pula pemuda itu melibatkan emak saya dalam jual beli apam balik itu dan emak saya pun layan kan saja.

"Saya pergi gerai sebelah kak, nanti saya datang balik. Akak sedekah tau kak, lebih kacang, lebih jagung!"

"Ok, ok" Balas adik apam balik sambil mengangguk-angguk tersenyum.

Boleh saja sebenarnya kalau peniaga itu hendak bersedekah. Banyak caranya. Tidak kedekut itu pun dah kira bersedekah. Teringat saya pada makcik jual pisang goreng berdekatan rumah saya. Pisang goreng yang manis dan sedap itu memang kegemaran emak saya. Mungkin juga kegemaran ramai sebab selalu saja habis dan perlu tunggu untuk digoreng yang baru setiap kali saya tiba di gerai tersebut. Sayangnya, makcik itu tidak berapa mesra alam dengan pelanggannya (atau mungkin dengan saya saja kot?).

Piring itu penuh dengan pisang goreng yang telah saya pilih. Puas juga memilih mencari yang besar-besar sikit saiznya. Sebiji pisang itu dibelah 4 agaknya, Kebanyakan pisang goreng itu bersaiz lebih kurang besar lebih sedikit saja daripada jari kelingking saya. Cukup 25 biji (betul tak penjodoh bilangan sebiji untuk pisang goreng?) saya pilih lalu saya serahkan piring penuh pisang goreng pada makcik penjual yang sedang bersembang-sembang dengan kawannya itu. Dalam hati dengan yakinnya jumlah yang perlu dibayar, malah dah siap pun duit di tangan sebanyak RM5. Ya lah, 5 biji kan seringgit?

"Nah makcik, semuanya 25 biji. 25 biji lima ringgit kan?

Makcik itu tidak menjawab. Diambilnya piring di tangan saya sambil sebelah lagi tangannya mencapai satu lagi piring yang kosong. Menggunakan penyepit yang ada, dialihkannya satu persatu pisang goreng ke dalam piring yang kosong itu sambil mulutnya mengira.

Waktu itu saya rasa macam seorang pesalah. Macam pencuri pun ada. Makcik itu ingat saya ambil lebih kah pisang goreng itu? Walaupun tak ramai pelanggan yang ada di sekeliling ketika itu, rasa malu juga bila makcik itu buat begitu.

"Nak beli berapa ringgit?" Tanya makcik itu dengan wajah yang serius.

"Saya nak beli lima ringgit. Dapat 25 biji kan makcik?"

"Pisang goreng ni 4 biji seringgit"

"Oh, bukan 5 biji seringgit ke?"

"Bukan"

"Tak apa lah macam tu beli 5 ringgit je"

Pantas makcik itu meletakkan kembali 'lebihan' 5 biji pisang goreng itu ke tempatnya.

Silap saya juga yang terlebih yakin. Mungkin disebabkan sebelum itu saya dah singgah membeli cekodok pisang di gerai yang lain dengan harga seringgit untuk 5 biji. Jadi 'terbawa-bawa' pula harga '5 biji seringgit' itu ke gerai pisang goreng ini.

Yang pastinya, itu kali terakhir saya ke gerai pisang goreng tersebut.







0 comments: