Duit palsu, ATM dan mesin deposit tunai...

Tuesday, January 31, 2017 Ana 0 Comments




Duit palsu, ATM dan mesin deposit tunai...



Assalamualaikum & salam sejahtera....

Setiap kali masukkan duit dalam mesin deposit tunai di cawangan bank, insiden duit tak diterima atau di reject oleh mesin itu perkara biasa. Setiap kali berlaku macam itu, saya hanya cuba gosok-gosokkan duit yang di reject itu dan cuba masukkan sekali lagi. Dan kebanyakkan masa nya, duit yang di reject itu akan diterima oleh mesin tersebut. Dan tak kurang juga ada kalanya duit yang di reject itu 'kekal' di reject dan memang tak diterima oleh mesin deposit tunai tersebut. Cara mudahnya cari saja duit lain dalam dompet untuk ganti duit itu.

Tak pernah pula saya terfikir nak periksa duit yang di reject itu dengan pihak bank. Saya fikir mudah saja. mungkin mesin deposit tunai itu ada masalah untuk terima duit tersebut. Baru hari ini 'terbuka mata' dengan berita yang dilaporkan mengenai duit palsu yang di reject oleh mesin deposit tunai, Dan duit itu pula baru saja dikeluarkan dari sebuah mesin ATM sebuah bank yang lain. Boleh baca di sini untuk berita penuh.

Sumber : bnm.gov.my


Saya pernah juga buat perkara yang sama. Keluarkan duit dari ATM Bank Islam dan depositkan melalui mesin deposit tunai Maybank. Pernah juga berlaku beberapa kali duit kertas yang masih baru dan 'keras' itu di reject oleh mesin deposit tunai tapi dengan kaedah konvensional 'gosok-gosok-duit-kertas-itu-dengan-tangan'  akhirnya berjaya depositkan kesemuanya setelah beberapa percubaan. Tak terfikir pula kemungkinan duit yang di reject itu adalah duit palsu.

Bahaya juga kes macam ini, Macam mana kalau duit RM100 yang dikeluarkan dari ATM tadi digunakan untuk beli barang? Dan di kedai itu pula peniaga telah imbas duit not RM100 kita itu dan didapati duit itu palsu. Satu hal pula nak buktikan duit itu kita baru saja keluarkan dari ATM. Bertambah rumit jika duit itu pula dah berhari-hari kita keluarkan dari mesin ATM dan kita pun dah tak ingat sama ada duit itu dari ATM atau dari tukaran duit semasa membeli barang di pasar semalam?

Baca juga:
Yang sedih dan lucu di mesin ATM...

Macam mana duit palsu boleh dikeluarkan dari mesin ATM sebuah bank? Mungkin kah duit palsu itu datangnya daripada duit yang dimasukkan melaui mesin deposit tunai juga? Mesin deposit tunai yang telah dilengkapi dengan mekanisma untuk kenal pasti duit palsu mungkin ada yang mempunyai masalah dan gagal untuk mengesan duit-duit palsu ini. Atau mungkin juga mesin tersebut hanya dapat kenal pasti duit palsu yang tertentu sahaja. Mungkin 'si pemalsu duit'  atau sindiket duit palsu ini sentiasa bergerak pantas untuk hasilkan duit palsu yang lebih 'canggih' dan sukar untuk dikesan. Di sesetengah negara maju dilaporkan bahawa mesin deposit tunai sentiasa dinaiktaraf (upgrade)  dari semasa ke semasa supaya berupaya untuk mengesan duit-duit palsu 'terkini '.

Bagaimana pula dengan mesin deposit tunai di Malaysia? Adakah sentiasa dinaiktaraf mesin dan software nya?

Duit palsu, ATM dan mesin deposit tunai. Adakah kita perlu buat 'ujian' ketulenan duit setiap kali keluarkan duit dari ATM selepas ini? 😟😟😟



0 comments: