Peritnya bila ada ulser di anak tekak!

Tuesday, August 04, 2020 Ana 0 Comments



Peritnya bila ada ulser di anak tekak!


Assalamualaikum & salam sejahtera....

Tekak perit.

Kepala panas.

Rasa tak sedap badan.

Saya pasang torch di handphone dan suluh dalam mulut. Banyak ulser yang 'menghuni' di anak tekak dan tonsil sejak malam tadi. Nak telan air liur pun fikir banyak kali. Sakit. Disebabkan ulser di tekak itu juga lah badan mula panas. Demam.

Ini kali ketiga saya dapat ulser di tekak. Dan setelah kali ketiga baru saya belajar daripada pengalaman 😅. Kali pertama saya perasan ulser mula memutih di tekak selepas saya makan roti putih yang telah expired / tamat tempoh 2 hari dari tarikh luput. Dah kenapa pula pergi makan roti yang dah expired? Sayang membazir 😛. Bila pergi klinik doktor pun terkejut tengok banyak ulser di tekak. "Teruk ni, macam mana boleh jadi macam ni? Apa yang awak makan?"

"Tak tau lah doktor" . Malu nak bagitau saya makan roti yang dah expired.

Kali kedua saya dapat ulser di tekak ialah bila makan tempoyak pucuk ubi yang dah 'berusia' 3 hari. Tak ada masalah pun dengan tempoyak tu sebenarnya. Elok saja rasa dan bau nya. Tapi entah lah. Mungkin tekak saya semenjak berusia ni semakin sensitif dengan apa yang ditelan. Senang dapat infection / jangkitan. Kali ini, saya usaha kan saja minum air sebanyak yang boleh dan Alhamdulillah ulser itu sembuh.

Ulser di tekak
Credit : www.animated-teeth.com

*saya letak gambar animated sebab kalau letak gambar sebenar macam 'seram' pula rupanya ulser di tekak ni *


Untuk ulser di tekak kali ketiga ini, saya syak puncanya ialah kuah lodeh @ lontong yang dah berusia 3 hari. Iya lah, banyak makanan sejak Hari Raya Aidiladha yang pertama lagi. Tak habis hinggalah raya ketiga. Nak buang, sayang. Maka saya habis kan juga. 'Hasilnya'? Dapat lah ulser yang memutih di anak tekak.

Masa kena ulser di tekak kali kedua dulu, doktor beri ubat spray Aloclair Plus, antibiotik dan paracetamol untuk demam. Maka bila ulser di tekak untuk kali ketiga ini saya pun cari ubat spray yang sama di farmasi dan makan Panadol. Tak ada lah makan antibiotik sebab tak pergi jumpa doktor di klinik. Di musim Covid-19 ni memang saya cuba sedaya upaya elakkan atau kurangkan pergi ke klinik atau hospital jika tak berapa perlu.

Spray untuk ulser di tekak


Alhamdulillah. 'Wa iza maridh tu fa huwa yashfin'. Setelah 3 kali telan Panadol dan 3 kali spray ubat di anak tekak, ulser dah semakin berkurang. Masih ada di tekak tapi peritnya dah kurang. Jika tidak sebelum ini memang kepala panas demam. Saya pula setiap kali demam, tangan dan kaki akan sejuk mencengkam. Sejuk sampai berkelubung selimut. Memang sengsara juga lah bila kepala dan badan panas tapi kaki dan tangan sejuk macam ais. Terasa sepoi-sepoi angin kipas pun tak tahan. Alhamdulillah, sekarang dah boleh tahan sejuk aircond lagi ☺

Begitulah ceritanya...

Kalau anda ada masalah ulser di tekak pastikan anda ke klinik dan periksa dengan doktor ya. Jangan ikut rawatan sendiri saya ini sebab mungkin tak bersesuaian dengan anda.




0 comments: