Jika anda bercita-cita jadi penulis....

Sunday, January 01, 2017 Ana 0 Comments


Jika anda bercita-cita jadi penulis....


Assalamualaikum & salam sejahtera....

ingin jadi penulis
Sumber : FB Prof Muhd Kamil Ibrahim


Menarik kan nasihat dari Dr Muhd Kamil ini?

Seorang sahabat saya telah share kan satu status FB yang menarik dari Prof Dr Muhd Kamil Ibrahim. Prof Dr Muhd Kamil pertama kali saya kenali melalui buku beliau bertajuk 'Travelog Haji : Mengubah Sempadan Iman' yang sangat menarik menceritakan pengalaman beliau sebelum, semasa dan selepas mengerjakan haji di tanah suci Mekah. Lama juga saya tak ikuti perkembangan Prof dan buku Prof yang terakhir saya baca ialah buku 'Bersyukur Saat Diuji'.

prof dr muhd kamil ibrahim


Nasihat daripada Prof yang sangat menarik untuk sesiapa yang bercita-cita hendak jadi penulis. Sebenarnya nasihat Prof itu bukan saja untuk mereka yang teringin nak jadi penulis malah sesuai juga jadi renungan untuk semua (termasuk saya sendiri).

Baca, baca dan baca. Membaca itu jambatan ilmu. Membaca itu bagaikan suatu pengembaraan rohani bagi mengisi keperluan jiwa yang dahagakan ilmu.

Memang betul bila malas membaca akan kekurangan idea bagi seorang penulis. Sukar nak kembangkan idea dan imaginas jadi terhad.

Apabila malas membaca, minda jadi tertutup dan susah nak terima pandangan orang lain.

Apabila malas membaca, pandangan jadi sempit dan hilang rasa peduli dengan apa yang berlaku dalam dunia luar.

Apabila malas membaca, kemahiran yang ada akan kekal di takuk lama dan jadi ketinggalan.

Apabila malas membaca, kurangnya pengetahuan akan buatkan diri mudah ditindas dan dipermain-mainkan.

susah dapat ilham untuk menulis?
Kecanggihan teknologi masa kini sedikit sebanyak menyumbang kepada sikap rajin dan malas seseorang itu untuk membaca. Ya, gajet yang canggih memudahkan kita untuk klik sana sini dan sumber bacaan amat mudah sekali untuk diakses di mana-mana. Tapi gajet yang canggih itu juga lah yang adakalanya menjadikan kita lalai dengan menghadap FB berjam-jam, bermain game sehingga larut malam atau pun asyik dengan movie yang di muat turun dengan mudahnya,

Kekangan masa juga kadang kala menjadi salah satu sebab kita kurang membaca. Begitu juga dengan saya (atau mungkin sekadar alasan??). Walaupun bahan bacaan kini hanya dengan klik di hujung jari, bagi saya kedai buku masih lagi jadi pilihan utama. Beza rasanya membaca di skrin berbanding membaca dengan memegang buku fizikal. Tapi bila sekali dah masuk ke kedai buku, memang susah sekali saya nak keluar dari sana, rambang mata dan rasa nak beli semua buku yang ada.

Menyimpan cita-cita tanpa usaha dan tindakan itu dinamakan angan-angan.

Jom kita sama-sama mulakan langkah pertama untuk jadi penulis hari ini juga.

Jom kita banyakkan membaca!







0 comments: