Apa yang buatkan anda bersemangat untuk tulis blog?

Saturday, January 14, 2017 Ana 0 Comments


Apa yang buatkan anda bersemangat untuk tulis blog?


Assalamualaikum & salam sejahtera....

Semangat untuk tulis blog datang daripada....

1. Komen yang diterima daripada pembaca.
- Bukan mudah nak ajak orang baca blog kita apa tah lagi nak tulis komen. Sekalipun komen yang pendek, ia amat bermakna kerana ada yang sudi nak baca apa yang telah dicoretkan. Saya sendiri mengaku kurang beri komen bila buat blogwalking. Sebagai menghargai pembaca yang sering menulis komen di blog saya, blog penulis komen tersebut (jka penulis komen itu ada blog) saya letakkan di bahagian 'Blog Yang Best' di sidebar. Semoga pembaca lain yang nampak blog penulis komen itu akan melawat blog penulis komen itu pula!



2. Jumlah visitor atau unique view yang bertambah
- Ada kala nya pelawat atau visitor tidak sebrapa dalam hari-hari tertentu tapi satu yang saya nampak ialah semakin kerap menulis maka semakin meningkat jumlah visitor dan unique view. Ada juga hari-hari yang menimbulkan kemusykilan bila tiba-tiba visitor kebanyakannya datang dari Amerika Syarikat. Musykil juga bila post yang telah lama ditulis tiba-tiba menjadi post yang paling popular untuk bulan tertentu sedangkan kata kunci yang paling banyak dicari untuk bulan itu tidak berkait dengan post yang popular tersebut. Selain daripada info atau cerita dalam entry, gambar juga memainkan peranan sebagai penarik pembaca ke sesebuah blog melalui pencarian image di Google. Bertambahnya visitor memang menaikkan semangat untuk lebih rajin menulis.

motivasi tulis blog
Sumber : theblogstarter.com


3. Entry/post yang ditulis muncul di laman pertama carian Google
- Yang ini memang sangat bagus sebagai motivasi untuk terus tulis blog. Saya pernah terbaca satu status di FB yang ditulis begini (maaf saya lupa pula nama tuan punya FB). Lebih kurang begini ayatnya kalau saya tak silap:
Di Google, orang cari produk. Di FB, produk cari orang.
Betul juga kata-kata tu. Di mana lagi anda akan search kalau nak cari sesuatu maklumat? Semestinya bagi kebanyakan orang akan cari di Google. Taip saja kata kunci maka berderet-deret lah senarai laman yang berkaitan akan dipaparkan. Dan yang bestnya maklumat ini kekal di situ sampai bila-bila. dan mudah dibaca. Tak dinafikan juga ada yang mencari maklumat di FB. Tapi mana yang lebih mudah, cari maklumat di Google atau di FB? Jadi bila entry saya berada di laman pertama Google memang rasa sangat teruja!



4.  CPUV dari Nuffnang dan earning dari Google Adsense
- Kalau pasal duit siapa yang tak bersemangat kan! Walaupun sikit tetapi bermakna sebab bukan mudah untuk saya-budak-baru-belajar nak dapat walau satu sen pun daripada program sebegini! Jadi semangat untuk tulis blog pun bertambah up sikit lagi.
semangat menulis blog


5. Tahniah - Anda mendapat jualan!
- Ha, bagi saya yang tak mahir ayat-ayat meyakinkan orang ini, nak dapat email daripada affiliate dengan tajuk 'Tahniah - Anda mendapat jualan!' memanglah tak mudah. Sesekali dapat kejutan bila terima email macam ini tersangatlah gembira dan bersyukur. Terus berkobar-kobar cari cara nak dapatkan jualan lagi. Caranya? Terus menulis blog!

Baca juga:
Tulis, tulis dan tulis!
Ada ke orang nak baca blog awak?
Tambah pendapatan dengan hobi menaip dan menulis!


6. Post di share di media sosial
- Antara aktiviti yang hendak saya tingkatkan dalam tahun baru ini ialah jadi lebih aktif di media sosial sambil-sambil promosikan blog. Kagum juga saya bila lihat individu-individu yang saya follow di FB boleh memuatnaik status yang baru setiap jam. Ada saja idea yang bernas dan berguna ataupun sekadar sebaris dua ayat status yang mampu menarik follower mereka untuk Like dan Share. Entry /post saya  yang pernah di Share di FB oleh pembaca ialah entry mengenai tukar kad debit. Gembira dapat membantu dengan info yang ada. Jadi lebih bersemangat untuk cari lebih info dan tulis di blog untuk sama-sama dikongsikan dengan pembaca blog saya!


Adakah anda juga penulis blog? Nak kongsi apa yang buatkan anda bersemangat untuk tulis blog?

😊😊😊



0 comments: