Marah betul nampaknya!

Saturday, January 28, 2017 Ana 0 Comments



Marah betul nampaknya!



Assalamualaikum & salam sejahtera...

Perasaaan marah itu timbul bila kita tak puas hati terhadap sesuatu perkara. Tidak lah salah untuk berasa marah sekali sekala (marah terhdap perkara yang betul, bukan suka-suka nak marah!) tetapi bila rasa marah itu dah tak dapat dikawal hingga memudaratkan maka sudah masanya untuk cuba cari jalan penyelesaian!

Ambil masa untuk marah.
Bila terasa nak marah, cuba kita 'lengah-lengahkan' rasa nak tunjukkan perasaan marah itu. Cakap lebih senang daripada buat kan? Saya pun tak terbuat cara ini, Dah rasa nak marah memang akan terus naik marah, tak sempat lah nak control lagi marah itu. Antara contoh ambil masa untuk marah ialah cuba buat kiraan dari 1 hingga 10. Mungkin lepas habis kira hingga 10, rasa marah dah sedikit reda dan tak berapa nak 'berapi' sangat api kemarahannya. Maka kita akan lebih rasional dalam tindakan yang diambil.


Tidak berlebihan dalam luahkan rasa marah
Bagi sesetengah orang, rasa marah itu diluahkan melalui leteran atau bebelan terhadap perkara atau seseorang yang menimbulkan rasa tak puas hatinya. Bagi sesetangah orang yang lain pula, rasa marah itu ditunjukkan dengan cara menghentak kaki atau menghempas barang (atau pinggan mangkuk melayang!)  atau hempas pintu baru dapat diredakan rasa marahnya. Yang bahayanya ialah apabila rasa marah itu diekspresikan dengan cara yang salah seperti mendera atau mencederakan orang lain. "Just because you are angry, it doesn't mean that you have to be cruel".


Macam kes dalam akhbar di bawah ini, tak tahu lah siapa yang lebih marah betul nampaknya. Sama ada si suami yang marah sangat dengan isteri sampai pergi merompak bank (macam pelik saja bunyinya!) atau si isteri yang selalu marah-marah sampai si suami tak tahan dan redakan tension dengan pergi merompak bank (memang pelik cara lepaskan tekanan itu!)

Akibat terlalu marah



Fokus untuk cari penyelesaian masalah yang menimbulkan kemarahan
Kadang-kadang perkara yang nampak remeh bagi kita boleh juga menyebabkan kemarahan bagi orang lain. Bukan semua orang boleh terima keadaan bila mana keadaan sesak di hadapan eskalator tapi di situ lah berkumpulnya satu geng sembang hendak berborak. Bukan semua orang boleh terima keadaan bila mana keadaan berasak-asak di bazar Ramadhan tapi di tengah laluan itu lah berkumpulnya geng makcik nak bertepuk tampar tanya khabar bila terserempak. Daripada kita naik marah atau naik angin dengan situasi tersebut, apa kata kita fokus cari penyelesaiannya. Daripada kita buang masa marah-marah di situ, cari saja laluan lain untuk teruskan perjalanan kita. Kan dah settle masalah? Jimat masa dan jimat tenaga (marah pun perlukan tenaga yang banyak!).


Jika kita pernah dengar atau selalu dengar orang cakap "Marah betul nampaknya!" kepada kita, jom sama-sama kita belajar mengawal rasa marah sebelum jadi tabiat dan lebih mudarat.

Cakap @ tulis memang senang tapi nak amalkan belum tentu semudah itu ....😁😁😁😁😁


0 comments: