Cemas seketika bersama Adsense

Tuesday, October 20, 2015 Ana 0 Comments

Assalamualaikum & salam sejahtera...

iklan adsense tiba-tiba hilang
Bukan 'rehat seketika bersama Kit Kat' ya! Tapi 'cemas seketika bersama Adsense'!

Bukan cemas seketika, ada la dalam 5, 6 hari cemas sebab  tiba-tiba iklan AdSense tak muncul di homepage. Kenapa nak cemas sangat? Cemas lah sebab sidebar homepage tu ada ruang kosong tang iklan yang tak muncul itu. Kalau tak muncul di semua page, mungkin salah saya sebab suka godek-godek code html tu, tapi masalahnya, iklan ini tak muncul di homepage saja! Tak cantik blog saya sebab bahagian iklan AdSense tu melopong je kosong.


Memang beberapa hari ini puas saya men google sana sini dan cuba macam-macam cara nak solve kan problem ini. Sudah ramai rupanya yang kena masalah ini, dan dah lama rupanya masalah ini berlaku sebab ada thread satu forum yang bincangkan masalah ini saya tengok threadnya mula tahun 2009. Antara cara penyelesaian yang saya jumpa ialah di blog- blog ini:


1. Techpinas

2. Thatsblogging

Selain daripada 2 blog di atas, dah berpuluh-puluh lagi blog yang saya lawat untuk cari penyelesaian masalah ini.

Saya dah cuba kedua-dua cara di atas, tapi iklan masih tak muncul di homepage. Akhir sekali saya cuba cara yang terakhir. Saya tunggu dulu dalam sehari, kalau tak muncul juga saya akan cuba pula  forum untuk bantuan.

Dan akhirnya, setelah beberapa hari yang mencemaskan, akhirnya, iklan AdSense muncul jam 6:30 petang ini. Akhirnya!

Kalau anda ada masalah yang sama, boleh lah cuba cara-cara di atas ya, saya pun kurang pasti cara yang mana satu sebenarnya solve kan problem ini...hehehe.




0 comments: