Bahaya kurang garam dalam badan!

Wednesday, October 14, 2015 Ana 0 Comments


Bahaya kurang garam dalam badan!



Assalamualaikum & salam sejahtera..

Anda pernah dengar penyakit kurang garam dalam badan? Jarang kan? Atau tidak pernah dengar pun sebelum ini?

Saya pun pertama kali tahu mengenai penyakit ini hari ini. Selalunya yang biasa kita dengar adalah penyakit terlebih garam atau kandungan garam tinggi dalam badan hingga mengakibatkan darah tinggi.

Petang tadi saya melawat seorang jiran yang dimasukkan ke hospital sejak lebih seminggu yang lalu. Makcik tersebut dikejarkan ke hospital dengan ambulans setelah anaknya mendapati ibunya tidak bergerak seakan-akan kejang ketika beliau mengejutkan ibunya untuk solat Subuh pada pagi Sabtu yang lalu.

Menurut anaknya, di hospital agak pening juga doctor untuk mengesan punca penyakit yang menyerang secara tiba-tiba itu. Setelah beberapa kali pemeriksaan, akhirnya didapati paras garam rendah dalam darah makcik tersebut, sangat-sangat rendah, hampir tiada garam dalam darah!

kurang garam dalam darah


Setelah dimasukkan air garam dan beberapa ubat-ubatan yang lain, baru lah keaadaan makcik tersebut beransur pulih, walaupun masih lemah dan mengalami kesukaran untuk menggerakkan kakinya. Makcik itu memang seorang penghidap penyakit darah tinggi, kata anaknya.

Eh, pelik ni? Ada penyakit darah tinggi tapi kadar garam dalam darah rendah?


Rupa-rupanya, disebabkan penyakit darah tingginya dan kandungan garam dalam darah yang tinggi, makcik tersebut sangat-sangat mengawal cara pemakanannya. Boleh dikatakan hampir kesemua makanannya dipastikan tidak mempunyai rasa masin langsung! Pada masa yang sama, makcik juga masih mengambil ubat darah tinggi secara berkala, Jadi disebabkan faktor ini lah yang menjadikan hampir tiada garam dalam darah makcik tersebut!

Apa pun yang kita makan, jika terlebih pasti memudaratkan, tapi bila terkurang sangat pun memudaratkan juga. Ketahui tips kesihatan daripada contoh terbaik insan teragung dalam buku 'Rasulullah Is My Doctor', di sini...  


Saya ada terjumpa satu artikel yang menarik (boleh klik di sini) mengenai panduan yang betul untuk kurangkan garam dalam makanan. Mungkin boleh dijadikan panduan bagi anda yang ingin mengurangkan pengambilan garam dalam makanan dan dalam masa yang sama tidak terlalu kurang sehingga mengakibatkan garam kurang di dalam badan serta komplikasi kesihatan yang lain.

Baca juga :
Keputusan ujian darah saya....
Satu pagi di Hospital Kuala Lumpur...
Satu pagi di Klinik Ortopedik...

Secara ringkasnya, garam diperlukan dalam badan untuk fungsi-fungsi yang berikut:

1. Menseimbangkan cecair dalam badan
2. Mengekalkan kepekatan/konsentrasi cecair dalam badan
3. Berfungsi sebagai rangsangan elektrik dalam saraf dan otot
4. Menseimbangkan asid dan alkali dalam badan untuk proses pencernaan
5. Membina plasma darah dan cecair linfa

Mungkin disebabkan kurang garam dalam badan, fungsi yang ke-2 di atas gagal berfungsi dengan baik dan makcik itu mengalami kekejangan otot yang serius.

Kesimpulannya, pastikan kita mengambil diet yang seimbang (dah macam doktor dah bunyinya saya ni) untuk mengekalkan kesihatan badan ya!



0 comments: