Mengembara balik ke zaman lampau?

Monday, May 16, 2016 Ana 0 Comments



Assalamualaikum & salam sejahtera....


Siapa tahu tahun berapa telefon bimbit berkamera mula diperkenalkan? Kalau ikutkan en google telefon bimbit pertama sekali dicipta pada tahun 1973. Telefon bimbit yang mempunyai kamera yang pertama sekali diperkenalkan pada tahun 2000.

Saya terbaca mengenai rakaman video perlawanan tinju Mike Tyson pada tahun 1995 yang menimbulkan sedikit tanda tanya pada yang melihatnya. Kenapa? Sebab dalam gambar itu ada menunjukkan gambar seseorang sedang merakamkan perlawanan tersebut menggunakan suatu alat yang menyerupai telefon bimbit yang berkamera. Macam mana pula boleh ada telefon bimbit berkamera ketika itu jika alat yang pertama seumpamanya hanya dicipta pada tahun 2000?

Membaca lanjut artikel tersebut (klik gambar untuk bacaan lanjut)) menyebutkan sesuatu yang lebih menarik. Ada seorang pengendali blog yang mengatakan kemungkinan individu yang merakamkan perlawanan menggunakan telefon bimbit berkamera itu ialah seseorang yang datang daripada masa depan. Maknanya orang tersebut ialah seorang time traveller atau seorang yang mengembara merentasi masa, boleh kembali ke masa lampau gunakan time machine! Terus serta merta teringat pada siri filem box office 'Back To The Future' dan juga drama Korea 'Marry Him If You Dare' yang mengisahkan mengenai pengembaraan merentasi masa!

kembara balik ke zaman lampau?
Sumber : Utusan Malaysia
Pertama sekali, betul ke kita boleh mengembara balik ke zaman lampau atau fast forward ke masa hadapan? Macam cerita fiksyen saja bunyinya kan. Yang keduanya, jika individu dalam gambar tu bukan orang dari masa depan, adakah ini bermakna telefon bimbit berkamera telah dicipta sebelum tahun 2000 lagi? Atau sebenarnya alat yang kelihatan dalam gambar itu bukannya telefon bimbit berkamera pun? Andaian yang pertama itu (balik ke zaman lampau) kalau di google memang luas sekali perbincangannya termasuk lah dari pandangan Islam.  Saya lebih suka dengan andaian yang kedua dan ketiga!




0 comments: