Idea bisnes daripada penyakit OCD!

Tuesday, May 10, 2016 Ana 0 Comments




Assalamualaikum & salam sejahtera....


Necessity is the mother of invention. Keperluan adalah punca@sumber kepada penciptaan.

Memang betul. Manusia perlukan alat untuk berhubung, maka terciptalah telefon. Manusia perlukan alat sebagai sumber cahaya,maka terciptalah mentol. Manusia perlukan alat untuk bergerak dari satu tempat ke satu tempat, maka terciptalah kereta. Daripada keperluan atau masalah, maka terciptalah sesuatu yang baru. Masalah wanita berkulit gelap nak kelihatan cerah, maka terciptalah lambakan produk kecantikan untuk putihkan kulit. Masalah orang zaman sekarang tak ada masa nak keluar beli barang, maka terciptalah peluang pekerjaan sebagai runner.

Tapi pernahkah kita dengar sesuatu peluang tercipta daripada sesuatu penyakit? Ya. Kita pernah dengar pelbagai kajian dilakukan untuk hasilkan vaksin atau penawar sesuatu penyakit, maka terciptalah ubatan, mesin atau peluang pekerjaan dalam usaha menghasilkan penawar tersebut. Tapi yang saya baca di akhbar hari ini kes istimewa sikit. Seorang pesakit OCD (Obsessive Compulsive Disorder) yang mana pengidapnya tak boleh tengok keadaan bersepah dan sentiasa akan pastikan semuanya dalam keadaan teratur telah berjaya menjadikan penyakitnya itu satu sumber pendapatan untuk dirinya!

Seorang gadis China berjaya memanfaatkan penyakit Obsessive Compulsive Disorder (OCD) yang dihidapinya apabila memilih untuk memulakan perniagaan menguruskan almari pakaian orang-orang kaya di bandar Chengdu, di  wilayah Sichuan - sumber Utusan Malaysia - (klik gambar di bawah untuk bacaan lanjut)



Baguskan. Daripada bersusah hati atau termenung fikirkan penyakitnya, gadis itu bijak ambil peluang 'tukar' penyakitnya jadi wang! Kalau ikutkan simple saja kan, gadis itu ada penyakit suka mengemas. Orang-orang kaya pula tak ada masa hendak mengemas. Jadi memang 'bertemu buku dengan ruas' (eh boleh ke guna pepatah ni?). Rasanya belum pernah ada lagi khidmat uruskan almari pakaian macam ni. Mungkin lebih kurang macam khidmat tukang kemas atau maid harian tapi dalam kes ini spesifik kepada kemas almari. Dan rasanya hasil kerja gadis itu tak perlu dipertikaikan kerana disebabkan penyakit OCD yang dihidapinya, mesti almari yang dikemasnya tersangatlah kemas!

Kisah gadis ini boleh dijadikan pembakar semangat bukan saja buat mereka yang mengidap penyakit yang sama tetapi juga untuk kita semua. Cuba untuk lihat sesuatu masalah dari sudut yang positif (memang bukan suatu yang mudah nak dibuat!) dan hasilkan sesuatu yang lebih baik daripada masalah tersebut!


 

0 comments: