Kan best kalau....

Thursday, May 05, 2016 Ana 0 Comments




Assalamualaikum & salam sejahtera....

Hari ini kita bercerita mengenai masalah dengan syarikat telekomunikasi dan kan best kalau....

cari jalan penyelesaian untuk masalah pelanggan



Situasi 1

Masalah:
Si A telah menggunakan khidmat syarikat telemomunikasi XYZ selama lebih 17 tahun. A sangat setia dengan syarikat XYZ dan tidak pernah terfikir untuk bertukar kepada syarikat telekomunikasi yang lain walaupun ada perkhidmatan syarikat telekomunikasi yang lain lebih murah daripada XYZ. Si A membayar bil sebanyak RM102.90 (termasuk GST) setiap bulan untuk plan Value ABC yang mana komitmen RM50 untuk panggilan dan sms serta RM48 untuk perkhidmatan Internet yang hanya sebanyak 1 GB.

Setelah sekian lama, si A merasakan telah tiba masanya untuk bertukar kepada plan yang lain yang lebih jimat, tetapi masih bersama syarikat XYZ. Sayang betul A dengan syarikat XYZ ini ya. Lalu si A pun menelefon call center syarikat XYZ untuk bertukar plan. Dengan plan baru ini, si A hanya perlu membayar sebanyak RM50 termasuk Internet sebanyak 3 GB. Menurut call center tersebut, plan Value ABC yang dilanggan si A ialah plan lama dan telah tiada dalam senarai plan yang ditawarkan oleh syarikat XYZ.


Kan best kalau:
Kan best kalau syarikat XYZ menunjukkan penghargaan kepada A yang telah melanggan perkhidmatannya lebih daripada sedekad?

Kan best kalau syarikat XYZ menyemak databasenya dan menawarkan plan yang lebih menjimatkan kepada si A berdasarkan rekod penggunaannya (panggilan telefon, sms dan Internet) ?

Kan best kalau syarikat XYZ memaklumkan kepada si A bahawa plan yang dilanggannya (Value ABC) tidak lagi ditawarkan dan mencadangkan plan yang baru?





Situasi 2

Masalah:
Si B telah pergi ke pusat perkhidmatan syarikat telekomunikasi TUV untuk membatalkan (terminate) talian tetap kediaman (landline) yang jarang digunakannya. Bagi B, amat merugikan kerana perlu membayar bil sebanyak RM41.35 untuk perkhidmatan yang tidak digunakannya. Untuk info, talian tersebut didaftarkan atas nama individu yang lain, bukan atas nama si B.

Apabila tiba di pusat perkhidmatan tersebut, pegawai yang bertugas di kaunter pertanyaan menyatakan B tidak boleh membatalkan perkhidmatan yang tidak didaftarkan atas namanya. B perlu mencari pemilik (yang namanya tertera di bil) asal untuk datang sendiri ke pusat perkhidmatan tersebut. Ini adalah kerana menurut pegawai tersebut, mulai April, syarikat TUV telah memperkenalkan sistem biometrik untuk sebarang urusan pembatalan talian (mungkin juga untuk perkhidmatan-perkhidmatan yang lain).

Si B menjadi bingung. Puas diterangkan yang pemilik asal tidak diketahui berada di mana, jadi tiada jalan lain kah untuk membatalkan bil tersebut? Pegawai itu menyatakan yang tiada jalan lain. Pemilik asal mesti datang sendiri untuk membatalkan perkhidmatan itu. Yang lebih menyakitkan hati si B ialah, menurut pegawai itu, jika pemilik asal sakit dan tidak boleh datang ke pusat tersebut, B perlulah mendapatkan surat daripada pihak hospital. Jika pemilik asal tersebut telah meninggal dunia, perlu ada surat matinya.

B akhirnya bertanya memandangkan tiada jalan lain, maka bolehkah beliau membiarkan sahaja bil tersebut tanpa dibayar hinggalah tertunggak dan perkhidmatan dipotong? Oh, kali ini pegawai tersebut kata boleh! Katanya tunggu hingga dapat bil yang berwarna merah (mungkin selepas 4 atau 5 bulan bil tertunggak) dari syarikat TUV, Setelah dapat bil berwarna merah itu, pergi ke pusat pembayaran yang terdekat dan bayar jumlah yang tertunggak kemudian talian akan dipotong! Jadi di sini bermakna B masih perlu membayar bil untuk 4 atau 5 bulan lagi!


Kan best kalau:
Kan best kalau syarikat telekomunikasi  TUV ada jalan alternatif untuk selesaikan kes yang sebegini. Ya, menurut pegawai tersebut syarikat itu takut berlaku penipuan di mana orang yang tidak berkenaan memohon untuk memotong talian perkhidmatan untuk individu yang lain. Tapi tidak terfikirkah yang mungkin ada kes yang genuine? Yang pemilik asalnya tak dapat dikesan dan orang yang tinggal pula terpaksa menanggung bayar bil perkhidmatan yang tidak digunakan?

Kan best kalau syarikat telekomunikasi TUV fikirkan juga kesusahan untuk cari pemilik asal, nak dapatkan surat hospital dan sijil mati!

Kan best kalau syarikat telekomunikasi TUV lebih mesra pengguna dengan meletakkan di kaunter pertanyaan,  pegawainya yang boleh memberi cadangan atau jalan keluar dari masalah (jalan keluar yang logik!) instead of hanya menyatakan itu tak boleh ini tak boleh?




Hidup lebih indah dan mudah jika kita sama-sama ada rasa hendak membantu dan memudahkan hidup orang lain!


 

0 comments: