Warna-warna pilihan hati...

Saturday, October 22, 2016 Ana 0 Comments




Warna-warna pilihan hati...



Assalamualaikum & salam sejahtera....


Petang semalam masa tengah 'khusyuk' tonton sesi pembentangan Bajet 2017 di tv, tiba-tiba anak saudara saya yang berusia 5 tahun bertanyakan satu soalan cepumas.

"Mak Ngah, kenapa orang laki dalam tv tu pakai baju kaler pink?" (sambil tangan tunjuk kat tv yang sedang siarkan Bajet 2017)

"Sebab dia suka warna pink lah tu. Kenapa adik tanya?"

"Laki mana boleh pakai kaler pink. Nampak macam pompuan"

"Err..."


Betul ke lelaki tak boleh dikaitkan dengan warna pink @ merah jambu? Saya pun kurang pasti dari mana anak kecil yang berusia 5 tahun dapat tahu pasal ketidaksesuaian antara lelaki dan warna pink.



Warna pink yang selalu dikaitkan dengan kelembutan, keceriaan dan mungkin sedikit sikap manja kebiasaannya digemari oleh golongan wanita. Jadi, hanya lelaki yang 'berani' (berani ke) saja sanggup untuk mengenakan pakaian yang berwarna pink. Jika ada lelaki yang mengenakan warna pink lembut mungkin masih boleh diterima oleh kebanyakan orang, tapi jika dari jauh 10 meter dah nampak warna baju pink yang terang benderang, err yang itu mungkin agak kurang sesuai.

Apa saja warna yang keterlaluan sememangnya kurang sesuai, begitu juga dengan warna. Selain warna pink, warna kuning yang terlampau terang juga memang menyakitkan mata. Warna kuning ialah warna yang dapat meningkatkan tenaga, menambahkan mood dan menaikkan semangat. Mungkin sebab itu juga bila lampu isyarat bertukar kepada kuning, kebanyakan pemandu menjadi lebih bersemangat untuk menekan pedal minyak dan memecut!

Sebut pasal lampu isyarat, saya percaya kita semua tahu apa maksudnya lampu isyarat warna kuning pada lampu isyarat yang berkelip-kelip kan? Atau ada yang masih belum tahu? Lampu kuning yang berkelip-kelip bermaksud berhati-hati. Anda ada pilihan untuk berhenti jika ada kenderaan lain yang menghalang laluan atau anda boleh teruskan perjalanan jika tiada kenderaan atau orang melintas jalan. Masih ada juga orang yang tak tahu mengenai isyarat ini. Seperti apa yang saya alami baru-baru ini ketika berhenti di lampu isyarat di simpang 4 berdekatan hotel Shangri La. Kereta di hadapan tak mahu bergerak meskipun lampu isyarat kuning berkelip-kelip dan tiada sebarang kenderaan di hadapan. Bunyi hon dah bersahut-sahutan di belakang tapi pemandu masih buat tak kisah. Penunggang motorsikal turut beri isyarat suruh jalan tapi dibalas dengan pemandu itu yang tunjukkan ke arah lampu isyarat merah (lampu isyarat kuning yang berkelip-kelip itu dia tak nampak pula!) maka sebab itu dia tak boleh jalan!


Seperti juga warna kuning, warna oren atau jingga serta warna merah juga dapat membangkitkan semangat dan rasa positif dalam diri. Warna oren juga dikatakan dapat mengurangkan stress dan sangat sesuai untuk meransang selera makan manakala warna merah melambangkan kekuatan, energi, keberanian dan menarik perhatian. Adakah sebab itu warna oren dan merah digunakan pada wajah baru Hospital Kuala Lumpur? Untuk bangkitkan semangat, rasa positif, kurangkan stress dan meransang selera makan?

warna merah dan oren gabungan yang serasi
Sumber : kkr.gov.my
Wajah baru Hospital Kuala Lumpur

Membawa mood tenang, sejuk, mendamaikan dan nampak lebih stabil, itu lah warna biru. Kalau saya yang in charge dalam pemilihan warna untuk wajah baru Hospital Kuala Lumpur ini, memang warna biru lah yang jadi pilihan saya disebabkan kesan yang menenangkan itu. Selain itu, warna biru juga menjadi pilihan syarikat ternama dalam logo syarikat mereka seperti Samsung, Mobil, Adidas, Maxis, IBM, Celcom, TM, Nokia malah media sosial paling popular, Facebook kerana warna biru dikatakan dapat memberi kesan kepercayaan dan profesionalisma.


warna biru dalam logo syarikat ternama
Warna biru dalam logo-logo syarikat


Warna hijau dikatakan sebagai warna yang paling harmoni.Warna hijau itu sendiri ialah gabungan dua warna primer iaitu biru dan kuning. Warna yang sinonim dengan alam semulajadi ini memberi efek yang mendamaikan dan menyenangkan. Kita pun selalu dengar nasihat 'pergilah-ke-tempat-tempat-dengan-pemandangan-menghijau-untuk-tenangkan-fikiran' kan. Selain itu warna hijau juga selalunya melambangkan sesuatu yang positif, seperti tanda lulus, tanda harga melonjak dalam pasaran saham dan tanda membenarkan sesuatu perkara (conthohnya macam dapat green light). Efek warna hijau yang menyenangkan yang paling jelas ialah warna hijau pada lampu isyarat. Memang 'menyenangkan' bila lampu isyarat bertukar kepada warna hijau kan.  'Tangan hijau' atau 'green fingers' pula ialah panggilan buat orang yang tanam apa sahaja pasti akan tumbuh dengan subur.  Dan bagi mereka yang menjaga pemakanan, pasti tidak asing lagi dengan teh hijau yang ada 1001 manfaat untuk kesihatan.




Merah, biru, hijau, kuning, pink, oren dan ratusan ribuan warna-warna yang wujud di alam ini setiap satunya ada keistimewaannya yang tersendiri di mata penggemarnya.

Apa pula warna kegemaran anda?


[Iklan] Apa kaitan antara warna dan amalan berdiet? Ada kaitan antara warna dan kediaman anda? Macam mana agaknya kehidupan manusia tanpa warna? Ketahui info-info menarik ini dalam buku 'Aura Personaliti Warna', dapatkannya di sini!








 

0 comments: