Minyak masak seludup dan duit dalam kotak rokok...

Friday, October 28, 2016 Ana 0 Comments



Minyak masak seludup dan duit dalam kotak rokok...



Assalamualaikum & salam sejahtera....

Salam hari Jumaat, salam sayyidul ayyam. Jom kita perbanyakkan berselawat ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad saw...

اللَّÙ‡ُÙ…َّ صَÙ„ِّ عَÙ„َÙ‰ Ù…ُØ­َÙ…َّدٍ ÙˆَعَÙ„َÙ‰ آلِ Ù…ُØ­َÙ…َّدٍ


Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya.


Terkesima baca akhbar pagi ini. Cerita pasal sempadan negara yang dikawal penguatkuasa mudah bolos.

"Di Perlis, penyeludup campak kotak rokok berisi wang lepasi pemeriksaan di Perlis"

"Campak kotak rokok dan jalan. Hanya itu yang dipercayai perlu dilakukan penyeludup minyak masak bersubsidi untuk 'melepasi' pemeriksaan pihak berkuasa di Wang Kelian, Perlis"
(Sumber : Utusan.com.my)

Saya tak tahu kenapa tapi bila baca saja ayat di atas automatik saya rasa terhina. Saya bayangkan saya yang berada di tempat penguatkuasa itu. Saya sebagai penguatkuasa dan saya lepaskan lori yang dipandu oleh sindiket, tanpa buat sebarang pemeriksaan sebab pemandu lori itu dah campakkan 'habuan' saya dalam kotak rokok.

Minyak masak seludup dan duit dalam kotak rokok
Sumber: utusan.com.my


Rasa terhina sebab saya sebagai penguatkuasa yang diamanahkan untuk jaga sempadan negara, tapi saya butakan mata dan lepaskan penyeludup begitu saja. Buat-buat tak nampak dan buat-buat tak tahu apa yang ada dalam lori. Saya diberi kepercayaan tapi saya jadi macam harapkan pagar, pagar makan padi.

Rasa terhina sebab dah lah tak amanah, terima pula 'habuan' dengan cara macam itu. Cara itu macam 'sebab-kau-sanggup-khianati-amanah-nah-ambik-ni-kutip-habuan-kau-dalam-kotak-rokok!'

Minyak masak seludup dan duit dalam kotak rokok


Berapa agaknya paling banyak wang kertas yang boleh diisikan dalam sebuah kotak rokok?

20 keping duit RM100?

60 keping duit RM50?

Saya tak tahu nak agak saiz sekotak rokok.

Amanah, kepercayaan, tanggungjawab dan keselamatan negara lebih murah daripada nilai yang ada dalam kotak rokok itu?

Tak kisah lah dan peduli apa dengan rakyat Malaysia yang kekurangan bekalan minyak masak. Asalkan dapat keuntungan dua kali ganda bila dijual di negara jiran.
(Info: minyak masak bersubsidi 1 kg dijual dengan harga RM2.50 dan 2kg dengan harga RM6 hingga RM7.20 mengikut jenis. Harga sindiket? Minyak 1kg dan 2kg masing-masing dijual dengan harga RM4 dan RM10)


Rimas dan lemas dengan berita rasuah dan pecah amanah di sana sini yang dilaporkan hampir setiap hari. Ini bukan perkara baru. Tapi semakin lama semakin banyak jumlah yang terlibat, semakin banyak perkara yang di 'rasuah' dan di 'pecah amanahkan' dan semakin merebak ke pelbagai peringkat masyarakat. Puncanya? Kos hidup makin tinggi? Tamak haloba yang dah tak terkawal agaknya?

Duit, wang, harta dan kemewahan memang boleh menggelapkan mata. Gelap segelap-gelapnya!


0 comments: