Jom tukar kad debit yang baru!

Monday, October 24, 2016 Ana 2 Comments



Jom tukar kad debit yang baru!


Assalamualaikum & salam sejahtera....


Kenapa kita perlu tukar kad debit/kad ATM kepada kad yang baru sebelum 1 Januari 2017?

"Apa yang ada dalam kad debit yang baru ni dik? Apa yang lain dengan kad yang ada sekarang ni? Kenapa nak kena tukar?"

"Apa yang lain ya? Yang lain nya dalam kad debit baru ni ialah kad baru ini ada Pay Wave. Nanti kalau nak bayar tak bayar guna kad debit tak payah nak insert kad dalam mesin cuma perlu wave je. Satu lagi kenapa kena tukar sebab ni arahan Bank Negara yang mana semua pemegang kad debit kena guna kad yang ada chip baru ni"


Lebih kurang macam itu lah jawapan yang diberi oleh staf yang bertugas semasa saya tukar kepada kad debit Bank Islam yang baru pada hari Sabtu lepas. Niat ke Bank Islam asalnya cuma nak gunakan ATM, tengok-tengok buka pula bahagian pejabat Bank Islam ini pada hari Sabtu. Selesai guna ATM, staf yang memang sedia berdiri dekat pintu bertanyakan samada saya dah tukar kepada kad debit Bank Islam yang baru. Bila saya geleng kepala, beliau terus cadangkan saya buat penukaran masa itu juga, Sekejap saja katanya, tak ambil banyak masa. Dan hasilnya, ini lah kad debit Bank Islam saya yang baru...

Tukar kepada kad debit yang baru


Sejak mesin pengeluaran wang (ATM) dicipta pada 1972 dan diperkenalkan penggunaannya di Malaysia pada awal 1990 ,  kad ATM telah melalui beberapa evolusi seiring dengan perubahan zaman. Kalau anda perasan, kad ATM yang mula-mula dahulu hanya dilengkapi dengan jalur magnetik (magnetik stripe) di belakang nya. Dalam magnetic stripe ini lah tersimpannya data seperti maklumat nombor kad, tarikh luput dan kod CVV. Untuk lebih ciri-ciri keselamatan, kad ATM telah berevolusi dengan satu penambahan ciri baru di samping jalur magnetik. EMV card atau kad pintar atau lebih dikenali sebagai kad cip telah diperkenalkan, di mana data di simpan dalam 'litar' yang diintegrasikan dalam cip pintar. EMV ialah singkatan bagi Europay, Mastercard dan Visa iaitu 3 syarikat yang mula memperkenalkan standard penggunaan kad cip ini.

Apa bezanya kad ATM dan kad debit? Lihat pada kad yang anda ada sekarang. Jika ada tertera logo Visa atau Mastercard maka itu adalah kad debit. Kad ini boleh berfungsi sebagai kad debit dan juga kad kredit.

Dengan adanya kad ATM dilengkapi cip, penggunaan kad ATM diperluaskan lagi menjadi kad debit, yang mana pengguna boleh menggunakan kad debit untuk membuat transaksi di mesin POS (Point Of Sales)  di mana-mana tempat yang menerima penggunaan kad debit. Contoh mudah ialah di pasaraya. Tapi pastikan baki akaun anda mencukupi sebelum menggunakan kad debit di mesin POS. Sesuai dengan namanya iaitu kad debit, maka transaksi yang anda buat menggunakan kad debit ini akan terus ditolak daripada baki simpanan anda di bank. Disebabkan kad debit ini boleh berfungsi sebagai kad debit dan kredit, maka pada masa sekarang ada dua cara pengesahan ketika transaksi. Jika anda memilih debit, maka anda akan diminta untuk masukkan PIN semasa membuat transaksi. Jika anda memilih kredit, maka pengesahan ialah melalui tandatangan pada resit bayaran. Selain mesin POS, kad debit juga boleh digunakan untuk membuat transaksi secara online.

Ada kah kad debit yang baru ini lebih baik atau lebih selamat? Melalui kaedah baru 'Pin & Pay' yang diwajibkan Bank Negara ini, kad debit yang baru akan mewajibkan penggunaan PIN menggantikan tandatangan yang digunapakai sekarang bagi transaksi di mesin POS, bagi semua transaksi yang menggunakan kad debit. PIN ini adalah nombor yang sama untuk transaksi ATM (contoh: keluarkan duit di mesin) dan POS (contoh: ketika bayar di kaunter pasaraya).

Walaupun penggunaan PIN ini akan dikuatkuasakan pada 1 Januari 2017 nanti, perlu juga kita ingat yang bukan semua mesin POS 'bersedia' untuk menggunapakai kaedah PIN ini. Bagi kes begini, transaksi masih juga akan diproses tanpa perlu anda masukkan PIN dan anda perlu menurunkan tandatangan di resit setelah transaksi lengkap diproses. Sama juga kaedah nya jika anda buat transaksi di luar negara yang mana masih banyak negara yang belum menggunapakai PIN ini.

Baca juga:
Tukar kad debit Maybank dan CIMB yang baru....
Tukar kad debit Maybank yang baru dalam masa 2 minit!
Tukar kad debit baru melalui online dan kiosk, hanya untuk kad Maybank?


Setakat ini pada pengetahuan saya, selain pergi sendiri ke cawangan bank untuk membuat penukaran kad, hanya Maybank yang memberi kemudahan menukar kad kepada kad debit yang baru secara online. Login ke maybank2u.com.my dan pergi ke bahagian 'Card Management' untuk isi maklumat yang diperlukan. Setelah permohonan anda siap diproses, kad debit yang baru akan diposkan ke rumah anda dalam masa 14 hari bekerja. Mudah kan? Bagi lain-lain bank, penukaran perlu dibuat dengan pergi sendiri ke cawangan terdekat bank tersebut. Hanya perlu bawa kad pengenalan dan kad debit untuk penukaran.



Jom tukar kad debit yang baru!


2 comments:

  1. cantiknya kad bank Islam.. sayangnya, dah tak pakai bank Islam.. account pun maybe dah expired..

    btw, dah request kad Maybank and dah sebulan lebih, tapi tak sampai2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih ya singgah blog saya. Cantik kan kad Bank Islam ni? Saya ada juga terbaca komen-komen yang katakan lama nak tunggu untuk dapat kad debit Maybank yang baru. Mungkin terlalu banyak request diterima secara online agaknya, jadi tak 'terproses' dalam masa yang dijanjikan....

      Delete