Hospital, tangki gas dan anak tangga eskalator yang tercabut.....

Tuesday, October 25, 2016 Ana 0 Comments



Hospital, tangki gas dan anak tangga eskalator yang tercabut.....



Assalamualaikum & salam sejahtera...

Al-Fatihah dan takziah buat keluarga mangsa yang terlibat dengan insiden kebakaran di Hospital Sultanah Aminah, Johor Bahru pagi tadi. Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Meminta seseorang bersabar dengan dugaan yang menimpa memang mudah diucapkan tapi sangat sukar bagi yang menanggungnya.

Saya yakin dan percaya kakitangan hospital telah cuba sedaya upaya dan buat apa yang termampu untuk mengelakkan kehilangan nyawa dalam insiden ini. Jika benar punca insiden kebakaran disebabkan litar pintas, diharap agar sistem pendawaian hospital-hospital di seluruh negara dapat diperbaiki dan dipertingkatkan agar insiden yang sama tidak berulang kembali. Pastikan ada penyelenggaraan yang lebih kerap dari semasa ke semasa. Semoga ada hikmah di sebalik apa yang berlaku...

Selain satu lagi insiden melibatkan kehilangan nyawa di Johor Bahru iaitu seorang lelaki maut apabila tangki NGV meletup di sebuah stesen minyak di Mount Austin, Johor Bahru, kita juga dikejutkan dengan berita eskalator meletup di sebuah pusat membeli belah di Pandan Indah.

Malang tak berbau


Tergamam sekejap bila tengok rakaman bagaimana tiba-tiba tangga eskalator itu tercabut satu persatu selepas berlaku satu letupan kecil. Letupan kecil pun dah akibatkan kerosakan yang sebegitu teruk. Memang sangat-sangat bernasib baik tiada pengunjung yang sedang menaiki eskalator pada waktu kejadian, Kalau ada, macam mana? Terbayang pula insiden sekitar Julai tahun lepas. Si ibu yang maut ketika menaiki eskalator bersama anaknya di China setelah lantai eskalator itu tiba-tiba runtuh. Tertanya-tanya samada penyelenggaraan eskalator ada di buat di pusat beli belah Pandan Kapitol ini, Macam mana diselenggara hingga boleh berlaku insiden anak tangga eskalator tercabut dari pemegangnya ini? Atau mungkinkah kes ini disebabkan eskalator itu sudah terlalu lama tidak diselenggara?

eskalator meletup di pandan kapitol
Sumber : mynewshub.cc

Tengoklah gambar-gambar di atas. Kerosakan yang teruk diakibatkan oleh letupan kecil, nampak sangat menakutkan bagi saya! Tapi menurut Jabatan Bomba dan Penyelamat,  mereka dimaklumkan mengenai insiden tersebut untuk direkodkan sahaja kerana pihak pengurusan kompleks telah pun membaiki eskalator itu (baca di sini), Oh, hanya untuk rekod dan tak perlu siasatan lanjut punca kejadian ke?  Saya saja yang melebih-lebih atau memang insiden ini hanya insiden kecil dan memang tak membahayakan pun?

Lepas ini bila naik eskalator di mana-mana nampaknya kena lah berjaga-jaga dan sedia untuk melompat selamatkan diri,,,

Malang memang tak berbau.

Tapi kita sebagai manusia yang berakal perlulah bertanggungjawab memastikan keadaan yang selamat dan tak ambil mudah dengan soal-soal begini.



0 comments: