Mesti tengah sibuk check FB lah tu!

Monday, October 31, 2016 Ana 2 Comments


Mesti tengah sibuk check FB lah tu!


Assalamualaikum & salam sejahtera...

Petang semalam saya ke Aeon Big Wangsa Maju beli barang dapur. Aeon Big ini memang sentiasa ramai orang, tempat letak kereta pun penuh memanjang. Memang jarang-jarang lah dapat park dekat dengan pintu masuk. Dah habis beli barang, nak bayar di kaunter pun satu hal lagi, panjang betul barisannya, Kaunter ekspress yang dikhaskan untuk pelanggan yang beli 10 item ke bawah pun panjang juga barisannya. Jadi nak tak nak terpaksa juga lah beratur tunggu giliran.

Semasa tengah beratur ini lah ada satu perkara berlaku yang secara automatiknya buatkan saya teringat pada iklan Deepavali Petronas, I Am Muniandy. Jangan menilai dari penampilan luaran sahaja.....

Baca juga:
Deepavali dan I Am Muniandy...


Dua kaunter di hujung adalah antara kaunter ekspress yang dibuka. Beraturlah saya sambil tunggu lebih kurang lagi 6 orang pelanggan sedang buat bayaran di kaunter. Sambil-sambil beratur itu saya sibuk check handphone untuk jawab mesej whatsapp dan scroll-scroll cerita di FB. Saya perasan ada seorang remaja lelaki yang beratur di barisan sebelah saya pun turut sama khusyuk pandang skrin handphone nya. Dari cara berpakaiannya dengan seluar fit berwarna terang yang ada corak-corak yang saya tak pasti apa bentuknya, t-shirt putih dengan lukisan kartun @ karikatur dan topi di kepala yang dipakai secara terbalik, rasa-rasanya remaja (atau belia?) itu lebih kurang dalam lingkungan umur 20-an. Dalam hati saya kata, "saya yang tak berapa remaja ini pun sibuk check whatsapp dan FB, mesti lah budak remaja itu lebih-lebih lagi. Mesti tengah sibuk check FB, IG atau Tweeter lah tu. Kalau tak pun mesti tengah sibuk baca whatsapp dalam group....."

apa yang remaja lihat di handphone


Sambil barisan beratur saya itu bergerak sedikit demi sedikit menghampiri kaunter, barisan remaja tadi pun turut bergerak sama. Dan entah macam mana, sempat pula saya mengintai (ok, agak penyibuk pula saya di situ!) skrin handphone remaja tadi, teringin pula nak tahu apa yang khusyuk ditenungnya di handphone.

Apa yang saya nampak di skrin handphone remaja itu buatkan saya tersentak.

Jangkaan saya untuk nampak skrin FB yang dipenuhi dengan post bergambar, atau IG yang meriah dengan selfie atau gambar-gambar artis pujaan, atau skrin yang penuh dengan tweeter, di skrin handphone remaja itu, sama sekali meleset.

Apa yang khusyuk direnung dan ditenung oleh remaja itu di handphone nya ialah yang jarang-jarang sekali direnung dan ditenung oleh kebanyakan kita (termasuk saya) semasa beratur panjang di pasaraya.

Di skrin handphone remaja itu terpapar surah-surah dalam aplikasi Al-Quran atau Al-Quran digital.

Dan baru saya perasan yang bibir remaja itu bergerak-gerak sedang membaca Al-Quran digital tersebut.....

Silap saya menilai dari penampilan luaran. Silap saya apabila ambil mudah dan sangka yang dunia remaja kini hanya dikelilingi oleh FB, IG dan Tweeter sahaja. Silap saya apabila menyangka remaja kini hanya berminat kepada hiburan dan duniawi saja. Silap saya sebab menyangka orang lain sama seperti saya (yang sibuk dengan whatsapp dan FB!).

:(

Satu pengajaran untuk diri sendiri. Akan cuba untuk tak silap menilai lagi selepas ini....







2 comments:

  1. Jarang boleh jumpa orang macam tu. Apa lagi remaja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Azwan. Mungkin satu dalam seribu.

      Delete