Apa yang menarik dalam Bajet 2017?

Friday, October 21, 2016 Ana 0 Comments



Apa yang menarik dalam Bajet 2017?



Assalamualaikum & salam sejahtera....


Bajet 2017 dah selamat dibentangkan petang tadi.

Sebagai rakyat yang hidup di 'zaman serba mencabar ini', pastinya yang ditunggu-tunggu setiap kali bajet dibentangkan ialah sebarang inisiatif yang dapat membantu mengurangkan kos sara hidup dan penambahbaikan dalam kualiti hidup seharian, Dalam kata mudahnya, yang dinanti-nantikan ialah apa-apa perkara dalam bajet yang dapat buka peluang untuk tambahkan pendapatan dan yang dapat kurangkan pemotongan pendapatan.

bajet 2017

Saya hanya sempat tonton siaran langsung bajet petang tadi lebih kurang jam 6 petang. Kebetulan ketika saat saya on kan tv itu, perkara pertama yang saya nampak ialah 'sesuatu' sedang berlaku di Dewan Rakyat dan separuh bahagian Dewan Rakyat telah kosong. Apa yang berlaku? Google saja, pasti banyak cerita di sebalik apa yang berlaku.


bajet 2017

Antara insentif menarik yang dapat saya tangkap ketika sesi pembentangan bajet tadi ialah:

1. Golongan B40 (kumpulan individu yang mempunyai isi rumah dengan pendapatan bulanan sehingga RM3,855), digalakkan menjadi pemandu Uber terutamanya yang memiliki kenderaan sendiri. Bagi tujuan ini, mereka yang tidak mempunyai kenderaan sendiri boleh lah gunakan bantuan BR1M sebagai bayaran pendahuluan dan rebat RM4,000 juga diberikan bagi pembelian kereta Proton Iriz.
---> Memang telah terbukti ramai yang berjaya tambah pendapatan dengan hanya memandu Uber secara secara sampingan /part time. Semakin bertambah lah pemandu Uber di jalan raya nampaknya. Terfikir pula apa kah nasib pemandu teksi selepas ini?


2. BR1M dinaikkan daripada RM1,000 dan RM1,050 kepada RM1,200 untuk pendapatan bulanan < RM3.000.  Bagi isi rumah dengan pendapatan RM3,000 hingga RM4,000, BR1M dinaiikkan daripada RM800 kepada RM900. Individu bujang berpendapatan bawah RM2,000, BR1M dinaikkan daripada RM400 kepada RM450.
---> Saya bukan tidak setuju dengan BR1M, tapi tertanya-tanya juga sampai bila kah BR1M akan diberi dan sampai bila mampu dinaikkan setiap kali bajet dibentangkan? Setiap kali sebut pasal BR1M, setiap kali itu juga lah saya akan teringat kata-kata 'Memberi pancing lebih baik daripada memberi ikannya' atau 'Give a man a fish and you will feed him for a day. Teach a man to fish and you feed him for a lifetime!'


3. Disebabkan kejatuhan harga minyak, kerajaan telah kehilangan kira-kira RM30 billion setahun daripada sumber cukai pendapatan, cukai korporat, royalti, dividen Petronas dan cukai Petroleum. Sementara itu, sehingga 19 Oktober 2016, sebanyak hampir RM30 billion telah berjaya dikutip melalui GST.
---> Angka yang menarik. Kehilangan RM30 billion dan  kutipan RM30 billion. Err...syukur ada GST....?


4. "Kepada penjawat awam, saya tahu tak tidur malam jika perkara ini tidak diumumkan. Bagai pucuk dicita, khabar gembira sudah pun mendatang
---> Hehehe...Perdana Menteri tahu setiap kali bajet, ini lah pengumuman yang sangat dinanti-nantikan penjawat awam. Bayaran khas sebanyak RM500 kepada semua penjawat awam, manakala RM250 kepada para pesara Kerajaan. Bayaran ini akan diberi pada awal Januari 2017.



bajet 2017 - bayaran khas penjawat awam



5. Berita baik untuk wanita yang menyusukan anak dan ibu bapa yang mempunyai anak berumur 6 tahun dan ke bawah. Pelepasan cukai (setiap dua tahun sekali) hingga RM1,000 bagi pembelian peralatan menyusu bermula tahun taksiran 2017, dan pelepasan cukai hingga RM1,000 bagi ibu bapa yang hantar anak ke taman asuhan dan prasekolah berdaftar.
---> Ini memang berita baik terutamanya bagi ibu bapa yang mempunyai tanggungan yang ramai.


6. Selain bayaran khas untuk penjawat awam, sebenarnya banyak lagi bonus untuk penjawat awam dalam bajet kali ini. Antaranya ialah kemudahan cuti belajar dengan gaji dibayar penuh, pemberian cuti kuarantin bagi penjawat awam yang mempunyai anak yang sakit, kemudahan pembiayaan komputer kini diperluaskan kepada pembiayaan smartphone dan had pinjaman pembelian motorsikal dinaikkan daripada RM5,000 kepada RM10,000.
---> Rasanya ramai yang cemburu dengan macam-macam yang penjawat awam dapat setiap kali bajet dibentangkan!


Ramai juga yang wakil-wakil yang datang mendengar pembentangan bajet di Dewan Rakyat tadi. Antara yang turut kelihatan ialah imam dan bilal, anggota Rela, wira-wira yang memenangi pingat di sukan paralimpik yang lalu serta wakil-wakil anggota pasukan keselamatan yang mana turut menerima insentif dalam bajet kali ini. Kalau ikutkan kata-kata Perdana Menteri tadi, tak sangka Perdana Menteri pun tonton Abang Bomba:

"Bersama-sama kita juga pada petang berbahagia ini, wakil-wakil para veteran, pasukan perajurit juga anggota keselamatan, yang merupakan wira-wira bangsa dalam mempertahankan kedaulatan pertiwi. Nampaknya hanya Abang Bomba saja yang tak ada..."


bajet 2017
Teks penuh ucapan bajet 2017 boleh dirujuk di sini.

Di hujung pembentangan beliau, PM telah mengumumkan satu siri dialog nasional akan dilancarkan bagi 'memeta hala tuju negara atas kanvas yang baru'. Dialog nasional yang dikenali sebagai 'Transformasi Nasional 2050' atau TN50. TN50 akan dikendalikan oleh Kementerian Belia dan Sukan dan dinaungi oleh PM sendiri.

"TN50, inilah azimat kita mulai kini, biarlah legasi lama berlalu pergi. Harapan masa depan Malaysia kita baharui."
transformasi nasional 2050transformasi nasional 2050

Ada sesuatu yang menyentuh perasaan dalam ayat 'biarlah legasi lama berlalu pergi' itu. Adakah legasi itu merujuk kepada legasi yang membawa kepada terbina nya Menara Berkembar Petronas, Sepang, Putrajaya, Cyberjaya, Menara KL dan KLIA? 

Sudah tidak terpakaikah 9 cabaran strategik yang digariskan dalam Wawasan 2020?

Wawasan meningkat kemajuan
Tiada lagi kepincangan
Kemewahan rasa dirasai
Bersama kita nikmati

Wawasan 2020
Satu pandangan jauh
Bukan impian malah kenyataan
Bersama kita jayakan

Lagu Wawasan 2020 kini hanya tinggal kenangan.....


0 comments: