Wallpaper, wallsticker dan deko-deko rumah baru...

Tuesday, October 25, 2016 Ana 0 Comments



Wallpaper, wallsticker dan deko-deko rumah baru...


Assalamualaikum & salam sejahtera....

Deko Bersama Eric. Ada lagi ke rancangan ni?

Kalau tak silap rancangan ini mula bersiaran pada tahun 2000 dan pada mulanya dikenali dengan nama Casa Impian, Dulu-dulu saya suka sangat tonton rancangan Deko Bersama Eric sebab kagum dengan cara bagaimana suatu ruangan itu bertukar daripada 'kurang cantik' kepada ruang yang sangat cantik setelah di deko oleh pengacaranya, Eric Leong. Ditambah pula dengan gelagat Eric yang gila-gila dan menghiburkan itu. Kadang-kadang bukan banyak sangat pun yang dihias, cuma sekadar cat dinding, tukar lampu yang canggih sikit dan letak satu dua kerusi makan atau sofa yang baru, tukar langsir baru, dah terus nampak berseri-seri dan lain sangat rupanya ruang itu daripada keadaan asalnya.

Sebenarnya melalui rancangan Deko Bersama Eric ini baru saya tahu apa itu 'feature wall'. Dalam bahasa mudahnya ialah dinding yang berbeza warna atau corak (design) nya berbanding dinding-dinding lain dalam sesebuah rumah atau bilik. Cara mudah nak hasilkan satu feature wall ialah dengan cat feature wall dengan cat yang menonjol dari dinding-dinding yang lain. Atau pilihan lain ialah dengan menampal wallpaper atau wallsticker.

wallpaper dan wallsticker



Ada beza ke antara wallpaper dan wallsticker? Antara penerangan mudah yang saya jumpa ialah di blog 'Hana Flower & Wallpaper' (baca di sini).




Tiba-tiba teringat pasal Deko Bersama Eric ini sebenarnya sebab adik saya bakal berpindah ke rumah yang baru dibelinya di Sierra Ukay. Bukanlah rumah baru tapi dibeli daripada bekas pemilik lamanya iatu seorang foreigner yang telah pulang ke negara asalnya. Berbanding rumah yang betul-betul baru dengan rumah yang dibeli second hand, nak mengemas rumah second hand ini rasanya lebih banyak kerjanya. Atap bocor sana sini, car terkopek, pili tercabut dan macam-macam lagi yang perlu dibaiki sebelum boleh didiami, Dan selalunya bila nak masuk rumah baru ini semestinya ada satu perasaan serba serbi nak beli baru kan? Jadi daripada asalnya cuma nak baiki apa-apa yang rosak, terkopek dan tercabut, akhirnya senarai jadi bertambah dengan nak extend dapur lah, nak pasang lantai kayu lah hingga kepada cadangan nak buat swimming pool di luar rumah!

Pokok pangkalnya ialah ongkos @duit @bajet. Nak jadikan ruang sempit nampak luas? Nak jadikan ruang gelap nampak terang? Nak dekorasi rumah nampak moden? Nak dekorasi ala Inggeris? Nak dekorasi ala kampung?  Kalau ada duit semua boleh jadi kan!  Walaupun berbelanja untuk ubahsuai rumah ini adalah salah satu pelaburan untuk masa depan (ubahsuai rumah boleh tingkatkan nilai rumah), perlu juga berpada-pada dalam berbelanja dan tak terlalu ikut perasaan supaya tak membazir pada ubahsuai yang tak perlu.


Selamat berdeko-deko!

 

0 comments: