Rumah yang tiada sofa, peti ais dan mesin basuh.....

Thursday, July 21, 2016 Ana 2 Comments




Assalamualaikum & salam sejahtera...

Saya ikuti juga cerita yang viral di FB mengenai seorang selebriti yang mengamalkan cara hidup sederhana. Menurut beliau, rumahnya tiada sofa, tiada peti ais dan tiada mesin basuh.


rumah ku syurga ku


Tak ada sofa di rumah? Tak pelik sangat. Saya pernah berkunjung ke rumah seorang makcik yang sama-sama hadiri kursus haji dengan saya dan emak. Rumah makcik itu di Wangsa Maju. Memang tiada sofa pun di rumahnya. Kami hanya duduk makan bersila di lantai.

Tak ada peti ais di rumah? Setakat ini saya belum jumpa lagi rumah yamg tiada peti ais.Kalau tak ada peti ais, kat mana saya nak simpan aiskrim sumi yang sedap itu?

Tak ada mesin basuh di rumah? Sekali lagi tak rasa hairan. Sebab kedai dobi layan diri 24 jam dibuka di sana sini. Kalau tanya pendapat saya, membasuh pakaian di kedai dobi 24 jam ini agak membuang masa sebab kena duduk di situ menunggu dan tak boleh nak buat aktiviti lain.

Macam mana kalau tak ada televisyen di rumah? Tak pasti pula saya selebriti ini ada televisyen atau tidak di rumahnya. Tak perlu juga lah saya sibuk-sibuk nak ambil tahu kan. :P Teringat pula pada seorang kawan saya di sekolah menengah dulu. Beliau akan mengeluh cerita kan perkara yang tidak disukainya setiap kali menyambut raya. Kata kawan saya itu, setiap kali hari raya pertama, kawan ayahnya bersama ahli keluarga yang ramai akan datang berziarah ke rumahnya. Dan setiap kali kedatangan kawan ayahnya itu juga lah, kawan saya dan adik-adiknya tak dapat nak tonton televisyen. Pakcik itu akan minta televisyen di rumah kawan saya ini dipadamkan Tak nak anak-anaknya terpengaruh dengan cerita di televisyen itu katanya. Katanya lah.

Hidup secara sederhana tiada salahnya. Cuma mungkin yang dipersoalkan dan agak janggal ialah bila mana rumah tiada kelengkapan rumah tetapi handphone selebriti ini lengkap dengan kelengkapan untuk mengambil selfie dan upload ke FB. Bagi orang seperti saya, perkara macam ini nampak sedikit pelik. Handphone untuk selfie dan upload gambar ke media sosial lebih penting daripada kelengkapan rumah? Mungkin saya yang tak nampak apa yang tersirat di sebalik apa yang cuba dilakukan oleh selebriti ini. Mungkin lah.

Terpulang lah pada pendirian masing-masing. Setiap yang bernyawa dikurniakan akal untuk menimbang buruk baiknya keputusan yang diambil dalam hdup. Jika selebriti ini dan keluarganya bahagia dan selesa dengan pilihannya, siapa lah kita nak sibuk-sibuk mempertikaikannya.

Semoga apa yang kita pilih untuk lakukan pada hari ini tidak akan membuatkan kita menyesal tak sudah di kemudian hari....







2 comments:

  1. Terfikir benda yang sama sebenarnya semasa baca isu viral ni. Mesin Basuh tak de, tapi smartphone ada pula. Tak de TV dan sofa bukan benda pelik. Secara peribadi, saya tak rasa pun TV dan Sofa itu keperluan. Tapi mesin basuh dan peti ais pada saya adalah keperluan.

    ReplyDelete