Menakutkan.....

Wednesday, July 27, 2016 Ana 0 Comments




Assalamualaikum & salam sejahtera....

Setelah menonton rakaman aksi mencemaskan bas ekspres melanggar 10 buah kenderaan berhampiran terowong Menora pada 10 Julai yang lalu, hari ini kita dikejutkan dengan satu lagi 'adegan' yang selama ini saya sangkakan akan hanya saya tonton di filem atau drama tv sahaja.

Jika aksi bas ekspres itu mengingatkan saya pada filem 'Speed' lakonan Keanu Reeves, aksi tembakan yang mengakibatkan seorang lelaki maut ketika keretanya berhenti di lampu isyarat di Danau Kota berhampiran Setapak Central petang tadi adalah 'babak' yang biasa kita tonton dalam puluhan malah ribuan filem selama ini. Bezanya kali ini, aksi tembak ini bukan berlaku dalam filem.

Sebanyak 18 kelongsong dijumpai dengan 12 kesan tembakan di cermin kiri dan 4 kesan tembakan di cermin kanan. Mangsa meninggal dunia di tempat kejadian dengan 10 tembakan yang menyebabkan kecederaan parah pada kepala, badan dan peha (sumber: SinarHarian).

Sungguh kejam.
Sungguh menakutkan.
Jalan itu ialah jalan yang biasa saya lalui untuk ke rumah saudara mara di Gombak.


Sumber : FB Orang Wangsa Maju

lelaki maut ditembak berdekatan setapak central
Sumber : sinarharian.com.my

Melihat kembali pada video rakaman kejadian tersebut jelas ia merupakan satu tindakan berani si penembak yang siap turun dari motorsikal yang dibonceng untuk melepaskan tembakan pada jarak dekat. Memang sangat berani kerana tindakan itu dilakukan di waktu siang terang benderang dengan orang ramai yang lalu lalang dan banyak kenderaan lain yang hampir dengan kereta si mangsa. Saya yang menonton rakaman pun berasa seram apa tah lagi pemandu kereta putih yang berada di belakang motorsikal si penembak yang saya lihat serta merta membelok ke lorong sebelah kiri untuk mengelakkan kejadian tidak dingini. Pastinya peristiwa yang tak mungkin dapat dilupakan oleh pemandu kereta putih itu bila melihat aksi tembak menembak berlaku secara langsung di depan mata!

Apa sudah jadi?

Jika tidak silap, hampir setiap bulan ada berita orang mati ditembak akan dilaporkan di dada akhbar. Insiden tembakan petang tadi merupakan insiden yang ketiga dalam bulan ini sahaja.

Tiga beranak mati ditembak di Batu Maung pada 13 Julai yang lalu,
Seorang wanita maut ditembak mati di Taman OUG pada 6 Julai yang lalu.
Setiausaha sebuah parti politik maut ditembak di Miri pada 21 Jun yang lalu.

Adakah senjata api kini begitu mudah diperolehi semudah membeli ikan di pasar?
Saya masih tinggal di Malaysia yang aman damai kah?

:(


0 comments: