Caj parkir di KL naik...syukurlah masih murah berbanding tempat lain....

Tuesday, July 19, 2016 Ana 0 Comments




Assalamualaikum & salam sejahtera....


Kadar parkir di KL naik 150 peratus,
Punca kadar dinaikkan : "Satu-satunya" cara untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas di bandar dan menggalakkan orang ramai untuk berkongsi kereta.

"Kami mahu mengosongkan seberapa banyak tempat letak kereta di bandar dan menggalakkan orang ramai menggunakan pengangkutan awam atau berkongsi kereta ke bandar.
"Saya tahu ia akan menjadi sangat tidak popular, tetapi ia perlu dilakukan kerana lalu lintas di Kuala Lumpur penuh sesak,'' kata Amin Nordin.
(sumber : mstar.com.my)


Kata Datuk Bandar, kadar parkir tersebut adalah lebih murah berbanding negara Asean yang lain. Saya perasan ayat macam ini (bandingkan dengan negara lain) selalu digunapakai setiap kali ada kenaikan harga (macam harga minyak), bagi menunjukkan kadar kenaikan tersebut "adalah sedikit sahaja dan tak seberapa".

kadar parkir naik 150 peratus


Saya cuba juga untuk google bagaimana cara bandar-bandar besar lain seperti Tokyo, London, Paris, New York dan Singapura mengatasi kesesakan lalu lintas. Dan memang betul, salah satu cara yang diambil oleh bandar-bandar utama ini ialah dengan mengurangkan tempat letak kereta percuma atau murah. Cara yang lain ialah dengan mengenakan caj kesesakan, iaitu kenderaan persendirian yang masuk ke jalan-jalan utama pada waktu puncak dan sesak akan dikenakan bayaran.

Tapi dalam banyak-banyak cara saya rasa yang paling akan mendapat tempat di hati orang ramai ialah memperbaiki mutu pengangkutan awam. Bila pengangkutan awam efisien (seperti di Tokyo) maka tak ada alasan lain untuk pengguna jalanraya masih tetap 'tabah' untuk meredah kesesakan jalan raya.

Saya dah lama tak guna pengangkutan awam, jadi tak dapat nak cerita efisien atau tidak pengangkutan awam di Malaysia hari ini. Betul ke pengangkutan awam dah bertambah baik? Kalau betul kenapa masih ramai yang tak nak guna pengangkutan awam?

Tapi bukan susah pun nak tahu. Bila buka saja FB Rapid KL, masih banyak komen dan rungutan daripada pengguna perkhidmatan ini.

Orang ramai kini seperti tersepit. Nak pandu kereta ke pusat bandar, terpaksa mengadap jalanraya sesak dan caj parkir dah mahal. Nak guna pengangkutan awam, bersedialah dengan kemungkinan masalah tren lewat atau masalah teknikal atau masalah brek atau masalah sistem kawalan tren dan pelbagai masalah lagi.

Ada juga logiknya dikenakan caj parkir lebih mahal untuk kurangkan kesesakan jalan raya di pusat bandar. Tapi ada juga logiknya pendapat seorang pengguna jalanraya yang ditemuramah di berita tengahari tadi. Naikkan caj parkir adalah logik untuk mengurangkan kenderaan yang memasuki pusat bandar Kuala Lumpur, tapi agak sukar diterima bila mana caj parkir di kawasan-kawasan pinggir bandar seperti Wangsa Maju, Cheras dan Setiawangsa turut dinaikkan. Kebanyakan mereka yang memandu kenderaan di kawasan pinggir bandar ini adalah mereka yang mempunyai urusan-urusan seperti urusan di bank, urusan bertemu kawan dan lepak di restoran mamak, hantar baju di kedai dobi mahupun singgah membeli ubat di farmasi yang terdapat di pusat perniagaan di pinggir bandar ini, Adakah untuk melaksanakan urusan-urusan harian begini juga perlu menggunakan pengangkutan awam atau berkongsi kereta bagi mengelak caj parkir yang mahal?

kadar parkir naik 150 peratus


Membaca tajuk berita di Astroawani,com "Kesulitan menggunakan perkhidmatan awam bukan tanggungjawab DBKL" membuatkan saya menggeleng kepala. Bila membaca isi kandungan berita membuatkan saya rasa tidak percaya apa yang saya baca.

Rasa pelik juga bila membacanya. Mula-mula katanya naikkan caj parkir dengan alasan untuk galakkan orang awam guna pengangkutan awam atau kongsi kereta. Ya, memang betul pengangkutan awam bukan di bawah tanggungjawab DBKL, tapi dengan begitu mudah kah buat kenyataan 'untuk galakkan guna perkhidmatan awam. dan kemudian 'pass baton' kepada pihak yang kendalikan pengangkutan awam? Sebegitu mudah keluarkan kenyataan? Tidak ada kah sebarang penyelarasan di antara badan-badan yang berkaitan atau sekurang-kurangnya perbincangan diadakan sebelum membuat sesuatu keputusan?

Kata Datuk Bandar, kenaikan daripada 80 sen kepada RM2 sejam adalah masih murah....


Syukurlah masih murah berbanding tempat lain......








0 comments: