Mee kari, karipap sardin dan air tembikai.....

Saturday, July 02, 2016 Ana 0 Comments




Assalamualaikum & salam sejahtera....


Apa menu berbuka anda hari ini?

Setelah jemu makan nasi, hari ini menu berbuka saya ialah mee kari. Mee kari yang dibeli di Restoran Bismillah di Jalan Semarak ini memang sangat sedap. Sangat sedap sampai saya sanggup ke sana untuk membelinya sedangkan saya boleh saja beli di bazar Ramadhan atau restoran yang lebih dekat dengan rumah. Dah lama juga saya tak beli mee kari di sini. Harga nya pun dah naik. Jika tak silap dulu harganya ialah RM4.50, kini harganya RM4.90.

mee kari yang sedap
Mee kari yang sedap dari Restoran Bismillah


Selain mee kari, saya sempat juga ke bazar Ramadhan di Setiawangsa. Sebut pasal bazar Ramadhan Setiawangsa saya teringat semula entry yang pernah saya tulis dulu yang ada sebut mengenai bazar Ramadhan di Setiawangsa (baca di sini). Antara gerai-gerai menjual kuih yang ada, saya tercari-cari juga papan tanda yang tertulis kuih buah melaka yang dijual dengan harga RM1 untuk sebji, tapi tak jumpa. Tak jumpa atau tak perasan atau saya yang tersilap tengok tempoh hari. Tak mungkin kan ada kuih buah melaka yang dijual dengan harga RM1 untuk sebiji?

Baca juga:
Bazar Ramadhan dan cerita kuih buah melaka....

Mungkin disebabkan tadi saya pergi ke bazar agak lewat sedikit, maka baru lah saya jumpa peniaga yang saya cari-cari tempoh hari. Peniaga yang jual mee goreng, mihun dan kue tiau dalam kuali besar ada rupanya di sini. Adik-beradik lelaki yang berwajah manis dan sopan santun yang menjual karipap pun ada rupanya di sini. Sempat lah juga saya beli 10 biji karipap sardin dengan harga RM2 untuk 5 biji. Dengan cuaca panas hari ini, air tembikai yang merah seakan-akan melambai saya untuk membeli jadi saya pun sambut lambaian air tembikai itu dengan harga RM3 untuk sebungkus.

air tembikai yang sedap
Air tembikai yang sedap untuk berbuka puasa


Jumlah belanja untuk saya dan emak berbuka puasa hari ini:
= mee kari + karipap + air tembikai
= (4.90×2) + (4) + (3.00 ×2)
= 19.80

Ok kan? Itu pun setelah berjaya melawan nafsu daripada membeli murtabak di Restoran Bismillah dan pulut panggang di bazar Ramadhan!

0 comments: