MH17, 17 Julai dan saya...

Sunday, July 17, 2016 Ana 0 Comments



Assalamualaikum & salam sejahtera....

Hari ini 17 Julai 2016, persamaan 12 Syawal 1437 Hijrah.

Hari ini genap 2 tahun tragedi pesawat MAS MH17 ditembak jatuh di timur Ukraine.

Dalam suasana kita masih meraikan Syawal ini, saya tak dapat nak bayangkan perasaan waris mangsa yang terlibat dalam tragedi tersebut. Pastinya kenangan beraya bersama orang tersayang yang telah pergi dengan cara yang tragis adalah sesuatu yang bukan mudah untuk dilupakan.

Tahun lepas mungkin lebih sukar. Tarikh 17 Julai pada tahun lepas jatuh pada 1 Syawal. Bayangkan perasaan waris mangsa menyambut ketibaan Syawal dengan genapnya setahun peristiwa MH17 berlaku.

:(

Sehingga ke hari ini, keadilan untuk mangsa masih diperjuangkan. Pihak yang bersalah masih belum menerima hukuman yang setimpal. Siasatan demi siasatan hanya menceritakan apa yang berlaku, bagaimana pesawat ditembak dan cebisan-cebisan pesawat yang tinggal dicantumkan semula. Waris mangsa masih menunggu persoalan yang utama: Siapa yang bertanggungjawab menembak jatuh pesawat MH17? Bila mereka yang tidak berhati perut ini akan diheret ke muka pengadilan?

mh17 dalam ingatan
Sumber : Google


MH17 yang merupakan pesawat Boeing 777 memulakan penerbangan pertamanya pada 17 Julai 1997. Ditembak jatuh pada 17 Julai 2014, genap umur pesawat tersebut 17 tahun.

:(

Hari ini telah genap 2 tahun tragedi MH17 berlalu namun ingatan apabila membuka TV pada pagi 17 Julai 2014 dan melihat berita di tv yang menyiarkan gambar pesawat di tempat nahas tidak mungkin akan saya lupakan sampai bila-bila.

Hari ini telah genap 2 tahun tragedi M17 berlalu namun ingatan dan air mata yang mengalir apabila melihat siaran langsung ketibaan satu persatu jenazah mangsa tragedi MH17 di tv tidak mungkin akan dilupakan.

Hari ini telah genap 2 tahun tragedi MH17 berlalu namun bukan mudah untuk melupakan wajah-wajah pilu anak yang kehilangan ibu atau bapa, isteri yang kehilangan suami, suami yang kehilangan isteri, ibu bapa yang kehilangan anak serta nenek yang kehilangan anak, menantu dan cucu dalam sekelip mata.

Semoga mereka semua tabah menghadapi ketentuan-Nya.

Baca juga:
Penerbangan Terakhir MH19...

Saya berkongsi satu perkara yang sama dengan MH17.
Satu perkara yang akan membuatkan saya sama sekali tidak akan lupakan tragedi yang menyayat hati ini.

Tahun yang berbeza, tapi tarikh yang sama.

17 Julai.
Saya dan MH17 berkongsi tarikh lahir yang sama. Buat MH17, tarikh itu jugalah tarikh ia 'pergi' meninggal kan kita semua bersama 298 orang penumpang yang dibawanya...

Ya. Mulai 2014 sehingga ke tahun-tahun yang akan datang (jika panjang umur), tarikh 17 Julai memberi 2 perasaan yang berbeza untuk saya.
Gembira masih diberi peluang bernafas di muka bumi ini dan sedih mengingatkan nasib yang menimpa MH17...

MH17 akan sentiasa di ingatan...

0 comments: